Den vakre vognen fra Oseberg på Vikingskipshuset. Foto: Kulturhistorisk museum, UiO/Eirik Irgens Johnsen

Sikrer vikingskatter

.... selv om originalen går tapt.
Publisert 12.02.2012 kl 20:36 Oppdatert 13.02.2012 kl 07:06

Tips en venn på e-post:



Skjøre skatter fra vikinggravene skal dokumenteres for framtiden.

Nitide treskjærerkopier sørger for at vår fortid ikke blir ødelagt og glemt, selv om originalen går tapt.

Ikke minst den mangeårige diskusjonen om det er forsvarlig å flytte vikingskip og gjenstander fra Bygdøy til Bjørvika, aktualiserer dette dokumentasjonsarbeidet. Først ved påsketider kommer den internasjonale rapporten som regjeringen har bestilt om hvorvidt det er mulig å flytte de skjøre klenodiene.

Den vakre Oseberg-vogna, med sin utrolige utsmykning og ornamentering, er allerede kopiert og lagt trygt i magasin. Nå nærmer det tidkrevende arbeidet med en av Oseberg-gravens fire vakkert utskårne sleder seg sin avslutning. «Bare» den ene karmen gjenstår - og det vil ta ca. ett år. Den neste vil kreve tre årsverk!

– I prinsippet burde vi kopiere alt. Men vi har så mye i samlingene at det ikke er mulig. Verken praktisk eller økonomisk. Derfor må vi prioritere, enten det som har forskningsinteresse for øyeblikket eller spesielle praktgjenstander, sier arkeolog og kunnskapsformidler Ellen Marie Næss ved Kulturhistorisk museum og Vikingskipshuset på Bygdøy til NTB.

Osebergsadelen

Det er ikke hvem som helst som får bidra til å forevige våre vikingskatter. Du må kunne håndverket, bokstavelig talt til fingerspissene. 49 år gamle Bjarte Aarseth, opprinnelig fra Sunnfjord, kan trolig smykke seg med tittelen «verdens eneste treskjærer på universitetsregulativ», iallfall uoffisielt.

– Jeg har holdt på i 30 år. Jeg blir aldri lei. Dette må være verdens beste jobb, men du må være dedikert og tålmodig, sier han, nå i full gang med å rekonstruere verdens eneste funn av en hestesadel fra vikingtid, fra den gang rytteren måtte ri uten stigbøyler.

– Utrolig arbeid. Parallelt med utskjæringen består min jobb i grundige forstudier - her i team med andre fagfolk - for å finne ut hvordan originalen trolig har sett ut. Sadelen er utrolig tynn og smekker, utført i tre og trolig polstret med tekstil, imponerende tilpasset hestens anatomi. Blir spennende å teste den ut på en islandsponni, sier fagmannen.

80 prosent av sadelen, som er stilt ut på Bygdøy, er intakt etter mer enn 1.000 år i graven.

– 3D-skanning er et veldig viktig verktøy i kopieringsprosessen. Det er «som å få originalen lagt på benken», som vi fagfolk sier oss imellom.

Internasjonal pågang

Det er flere grunner til kopieringsarbeidet ved Billedskjærerverkstedet i Vikingskipshuset. Først og fremst for vitenskapelig dokumentasjon og for å holde tradisjonshåndverk i hevd, men også for å fremskaffe sikkerhetskopi av verdifulle gjenstander i fall originalen går tapt. Det fins eksempler på det.

– Men vi har også stadig flere forespørsler om utlån til utstillinger. Og da vil vi nødig utlevere skjøre originaler, sier Ellen Marie Næss.

Hun gleder seg over at interessen for vikingtiden i tiltakende grad har slått an internasjonalt de siste tiårene.

– Vikingene fascinerer store deler av verden, ikke minst USA. Vi er inne i en meget dynamisk periode, sier Næss.

Viktige gjenstander

Så langt har det vært nedlagt betydelig arbeid i å kopiere stasvogna fra Osebergfunnet, og nå altså sadelen. Men også sengehester, dekorative - trolig rituelle - dyrehodestolper og andre flotte funn med spektakulære utskjæringer er lagt under kniven.

– Hvilken funksjon hadde disse dyrehodestolpene?

– Når arkeologer ikke vet sier de alltid: «Det er religiøst». Det tror vi i dette tilfellet også. De ligner på fabeldyr, fantasidyr, drager. De er også gjengitt i bildeveven fra Osebergfunnet, der de blir båret i opptog.

De kan også ha vært plassert på veggen over høysetet til viktige personer. I Oseberg-sammenheng over den ene eller kanskje begge de nærmest mytiske kvinnene i graven.

Et av hodene gikk tapt under konservering under krigen. Bare «sikkerhetskopien» fra den gang eksisterer. Nå behandles den som originalen, oppbevart som en kulturskatt i seg selv, sikret i safe.

– Et godt eksempel på hvor viktig dette arbeidet er, mener Ellen Marie Næss. Med bekreftende bifall av Bjarte Aarseth.

Men fullskalakopi av et vikingskip i offentlig regi er det ingen planer om. Det er det ikke penger eller kapasitet til, dessverre. Iallfall foreløpig. (ANB-NTB)

På forsiden nå


...

Gir Huset nytt kjøkken

Konsernsjef Michael Stang Treschow dukket overraskende opp på Huset i går. – Vi vil gjerne få lov å gi dere et nytt kjøkken.

...

Norge klare for EM-finale

Ti gull i sikte etter norsk lekestue.