...
Fylkesordførere for tog: Denne gjengen er enstemmige om at InterCity-triangelet til 130 milliarder kroner må ferdigstilles før r2023. Fra venstre: Ola Elvestuen (V), byråd for miljø og samferdsel i Oslo, fylkesordfører i Vestfold Per-Eivind Johansen, Nils Aage Jegstad (H), fylkesordfører i Akershus, Ann Karin Torp Adolfsen (Ap), fylkesråd samferdsel og miljø i Hedmark, Morten Eriksrød (H), fylkesordfører i Buskerud, Gro Lundby (Ap), fylkesordfører i Oppland, Ole Haabeth (Ap), fylkesordfører i Østfold og leder for Østlandssamarbeidet, Terje Riis-Johansen (Sp), fylkesordfører i Telemark. Foto: VFK

Tungvektere for tog

Politiske ledere i åtte østlandsfylker er ikke i tvil om at 130 milliarder til InterCity-triangelet er en god investering.

Erik Werner Andersen
Erik Werner Andersen Profil E-post
Publisert 08.08.2012 kl 20:14 Oppdatert 09.08.2012 kl 09:40

Tips en venn på e-post:



Mange lot seg provosere da Senterpartiets leder Liv Signe Navarsete i sommer indikerte et nei til det planlagte Intercity-triangelet mellom Oslo og Halden og Lillehammer og Skien.

Nå har politiske ledere fra alle åtte fylker i i det såkalte Østlandssamarbeidet samlet seg for å legge press på regjeringen.

– Det er historisk at de åtte østlandsfylkene har greidd å samle seg om ett prosjekt som står på toppen av prioriteringslistene for samferdselsprosjekter, nemlig utbygging av Intercity-triangelet til Halden, Lillehammer og Skien innen 2023, sier fylkesordfører Per Eivind Johansen.

I en felles pressmelding advarer Østalndssamarbeidet mot å bygge ut kun et indre triangel som bare omfatter Tønsberg, Hamar og Fredrikstad. Fylkesordfører Johansen legger ikke skjul på at advarselen er et spark til Navarsete og hennes utspill tidligere i sommer.

– Debatten fikk fart etter det utspillet og dette er vår respons. Det er rett og slett sjelden og se et samferdselsprosjekt som får så stor tilslutning. Grasrota er med, NHO er med og LO er med.

De åtte fylkene setter nå i gang en kampanje for å vise at utbygging av InterCity-triangelet kommer til å lønne seg. De har blant annet etablert en kampanjeside på Facebook og vil nå samle organisasjonene some har uttrykt støtte til utbyggingen.

– Oslo Economics har beregnet at den samfunnsøkonomiske gevinsten vil bli 22 mrd. kr. høyere, hvis IC-utbyggingen fullføres i 2023 i stedet for å strekke hele utbyggingen i tid til 2046, slik det vil skje med dagens utbyggingstempo. Med en befolkningsvekst på opptil 400.000 mennesker i hele IC-området og det faktum at 2/3 av befolkningsgrunnlaget bor langs en enkeltsporet jernbanelinje, er det åpenbart at hele triangelet må bygges nå, sier fylkesordfører Johansen.

På forsiden nå


...

Han kan bli Larviks nye ordfører

-Jeg er veldig motivert for dette, sier Bjarne Steen.

To av arvingene døde

...

Egentlig var det verken Mille-Marie Treschow eller hennes far som skulle overta godset og bedriften Treschow-Fritzøe.