Her går det virkelig den gale veien for asfaltbilen

Bilen med 30 tonn varm asfalt havnet i grøfta på Lågendalsveien.

Asfalfalten i bilen som nesten havnet i åkeren holdt 170 grader. (Foto: Eva Almhjell/Vestfold fylkeskommune)

Asfalfalten i bilen som nesten havnet i åkeren holdt 170 grader. (Foto: Eva Almhjell/Vestfold fylkeskommune)

DEL

– Det var en bil med 30 tonn asfalt som nesten endte i kornåkeren. Og asfalten holdt 170 grader, forteller Eva Almhjell i Vestfold fylkeskommune til ØP Nett.

– Det var en bil med 30 tonn asfalt som nesten endte i kornåkeren. Og asfalten holdt 170 grader, forteller Eva Almhjell i Vestfold fylkeskommune til ØP Nett.

Onsdag kveld var hun med da Kåre Pettersen, leder av hovedutvalg for samferdsel, areal og miljø, og Gunnar Hasle, seksjonsleder i Statens vegvesen Vestfold, var på asfaltbefaring langs fylkesveg 40.

Like nord for avkjøringen til Grinda i Larvik gikk det imidlertid galt.

Sjåføren fikk venstre forhjul på asfaltbilen utenfor kanten på det nylagt veidekket, og hele bilen havnet ned i skråningen - og nesten helt ned i åkeren.

Det måtte to redningsbiler til for å få asfaltbilen opp på veien igjen. Den eneste «skaden» var en liten times forsinkelse i arbeidet med å legge nytt veidekke oppover Lågendalen.

– Med unntak av et lite stykke ved Kvelde, har hele Lågendalen fått nytt asfaltdekke siden Vestfold fylkeskommune overtok som vegeier i 2010, sier seksjonsleder Gunnar Hasle i Statens vegvesen Vestfold til fylkeskommunens egne nettsider.

Av kommunene i fylket, er det Larvik som får desidert flest kilometer med ny asfalt. I alt 36,4 kilometer vei i kommunen skal asfalteres om i løpet av 2012. Sandefjord er på andreplass, med 9 kilometer vei som skal utbedres. I Lardal skal 6,5 kilometer av veidekket i kommunen lappes eller asfalteres om.

Les også: Disse veiene skal overhales i 2012

– Vi var best i klassen i Region sør på asfaltering i 2010 og 2011. Den posisjonen har vi tenkt å beholde i 2012, sier Kåre Pettersen fornøyd.

Artikkeltags