– Noe av grunnen til at jeg søkte, er at dette aldri har blitt gjort før, sier Johnny Gangsøy (54).

Han har jobbet som rektor i mange år, og de siste årene har vært sentral i digitaliseringen av skolene i Norge og Norden.

Nå har han kjøpt seg pendlerleilighet i Larvik, for å lede et helt unikt prosjekt.

– Grunnskolen er altfor teoretisk. Det er et skrikende behov for å gå vekk fra det ensidig teoretiske og gjøre opplæringen mer praktisk og inkluderende. Dette er et stort steg i riktig retning som jeg gleder meg til å komme i gang med, sier han om den nye jobben.

Det er et skrikende behov for å gå vekk fra det teoretiske og gjøre opplæringen mer praktisk og inkluderende.

Johnny Gangsøy, rådgiver med prosjektansvar for Praktisk opplæringsløp

Danket ut 62 personer

Tidligere i høst ble den splitter nye stillingen i Larvik lyst ut.

Stillingen heter «rådgiver med prosjektansvar for praktisk opplæringsløp», og partnerne i samarbeidsprosjektet jaktet en som er «framtidsretta, kreativ, handlingsorientert, nyskapende, visjonær, glad i ungdom og opplæring».

Valget falt på Johnny Gangsøy, som hadde sin første arbeidsdag mandag denne uka.



Pilotprosjektet han nå skal lede, skal bidra til å hjelpe elever som sliter teoretisk, men er praktisk sterke.

– Det som er spesielt, er at vi går inn allerede i grunnskolen. Jeg skal jobbe med 9.-klassinger, i første omgang fra Tjodalyng og Mesterfjellet skoler. Målet er at alle skolene i Larvik skal bli med på lang sikt, sier Johnny, som gleder seg til å komme i gang.

– Det som er viktig nå, er at vi klarer å lage en struktur som gjør at det er enkelt å skalere opp.

– Hva betyr det?

– At vi starter med tre-fire elever, men at vi etter kort tid kan ha en struktur som gjør at det tallet kan være hundre.

LES OGSÅ: Har verken funnet ny leder eller nye lokaler: – Vi fortsetter jakten på nyåret

Lykkelige foreldre

Ansettelsen skjer i et unikt samarbeid mellom Larvik kommune, Thor Heyerdahl videregående skole, NAV og Våre Unge (se faktaboks).

– Dette har ikke vært gjort før, så dette får vi helt sikkert til! smiler rektor ved Thor Heyerdahl vgs., Lin Marie Holvik.

– Vi hadde mange gode kandidater på søkerlista, og jeg er helt sikker på at vi har valgt den rette kandidaten, legger hun til.

Rektoren sitter i den tverrfaglige arbeidsgruppa som består av partnere i satsingen, det vil si NAV, Vestfold og Telemark fylkeskommune og Larvik kommune.

– Dette er en helt ny samhandling mellom aktører. Det er fint i dette prosjektet, vi visker ut grensene i forvaltningen og drar i samme retning. Det er jo de samme ungene vi ser på, sier hun.

– Hvorfor har du så tro på dette?

– Elever som er praktisk sterke i grunnskolen, de blir ikke sett. For mange av elevene vi har på Thor Heyerdahl videregående, så ser vi at utfordringene begynte allerede på grunnskolen. Vi vil snu den utviklingen! Da må vi sette det inn i et system. Det handler om å forhindre utenforskap, sier rektoren.

Både hun og leder i Våre Unge, Frøydis Straume, er blitt kontaktet av foreldre som hyller satsingen.

– Foreldre blir lykkelige når de hører om dette prosjektet, sier Frøydis Straume.

Våre Unge

Ifølge tall fra SSB står i dag 13 prosent av ungdommene i Larvik utenfor opplæring, kvalifisering eller arbeid. Hovedmålet for Våre Unge er at antallet minimum er redusert til landsgjennomsnitt innen utgangen av 2025.

Programmet er et langsiktig endrings- og utviklingsarbeid som skal styrke, utvikle og etablere nye og bedre løsninger for kvalifisering, opplæring og arbeid for unge i Larvik.

Ukependler

For Johnny Gangsøy er det mye nytt å sette seg inn i, både jobbmessig og geografisk. Han er født i Alta, har vokst opp i Kautokeino og flyttet til Tjøme da han var seks år. Nå bor han på Notodden med kone, og har to voksne barn som har flyttet ut.

– Jeg har kjøpt en leilighet i Larvik, slik at det blir ukependling, forteller han.

Han har bakgrunn som lærer, og har jobbet som rektor i mange år. Først i ti år på Hjuksebø skole i gamle Sauherad kommune. Deretter fem år på Skrim ungdomsskole på Kongsberg.

– Sistnevnte skole var den første ungdomsskolen i landet som startet med iPad til samtlige elever. Fordi det gikk så bra, havnet jeg i EdTech-bransjen nasjonalt (EdTech er forkortelse for educational technology, eller utdanningsteknologi på norsk, red.anm.). Jeg hjalp andre kommuner og skoler med å komme i gang med iPad. På den måten fikk jeg en sentral rolle med digitaliseringen av skoler i Norge, forteller han.

Både som rektor og i EdTech-bransjen har han jobbet mest strategisk, men også operativt.

– Nå skal jeg jobbe «hands-on». Det gleder jeg meg veldig til. Jeg ser at det er så utrolig mange muligheter. En vanlig tilbakemelding jeg får, er at jeg er født utenfor boksen, så jeg tror denne jobben passer meg veldig bra.

LES OGSÅ: Kjører ti timer i uka til sin nye hobby: – Folk tror jo jeg har blitt litt gæren