680 elever får tett oppfølging og føler mestring: – Stolt og rørt over det vi får til

ONLINE: Pedagog Edin Mustacevic har fått plass ved siden av notene når Trygve Wannebo har sine fast øvelser på tangentene, selv når korona sørger for stengte dører på kulturskolen.

ONLINE: Pedagog Edin Mustacevic har fått plass ved siden av notene når Trygve Wannebo har sine fast øvelser på tangentene, selv når korona sørger for stengte dører på kulturskolen. Foto:

Elevene og lærerne kan ikke møtes, men det betyr ikke at det ikke er mulig å øve. Kulturskolen har flere strenger å spille på.

DEL

De er vant til å treffes flere ganger i uka, og å sette seg felles mål om både utvikling og konserter. Nå kan de ikke møtes, og ikke spille tradisjonelle konserter, men utvikling er fortsatt mulig, selv om elevene ved Larvik kulturskole må ty til litt utradisjonelle metoder for å øve med sine lærere.

– I en tid som kan være forvirrende og litt utrygg for barn og unge hadde vi lyst til å bidra til å skape trygghet ved å fortsette med de gode rutinene og opplevelsene barna har. Vi har nå etablert et system der den enkelte pedagog følger opp elever på den mest hensiktsmessige måten. Alle elever får sin ordinære undervisning – enten gjennom digital veiledning eller på en annen måte som gjør at eleven i størst mulig grad kan oppleve et godt læringsutbytte, forteller rektor Endre Lindstøl ved kulturskolen.

Morsomt og inspirerende

Pedagogene følger den vanlige timeplanen ved kulturskolen, og med litt tilpasninger for å ta hensyn til en litt annen praktisk hverdag for både pedagogene og elever og foreldre, følger de opp ca. 680 elever med digital hjemmeundervisning.

Det betyr pianoundervisning med nettbrett ved siden av notene, fiolin-øving med læreren på mobilen og kreative øvelser hjemme i egen stue, som å spille horn under bordet eller stå på ett bein hjemme i stua.

Det er både morsomt og inspirerende, selv om det kanskje kan være litt forstyrrende for det daglige livet for resten av familien, når det blåses og spilles i gang i stua, både fra under bordet og når andre prøver å slappe av.

– Vi har et fokus på at dette skal være et lystbetont, avledende og inspirerende innslag i en hverdag som for mange oppleves som noe utrygg.

Stolt

Lindstøl forteller at det så langt går veldig bra, og tilbakemeldingene strømmer på fra både pedagoger, elever og foreldre, og mange hyggelige stunder med digitalt samspill, hjemmekonserter, digital deling av egenproduserte tegninger og skulpturer.

– Jeg er stolt av pedagogene mine som løser dette på en så faglig god måte, samtidig som de klarer å se å følge opp den enkelte eleven i en annerledes hverdag. Vi følger også opp eksterne institusjoner; sykehjem, eldresenter og barnehager med skreddersydde digitale konserter, egenproduserte innspillinger, og annet opplegg til aktivisering og undervisning undervisningsopplegg, fastslår Lindstøl.

Og de som jobber ved kulturskolen synes også det er spennende å tenke nye metoder og alternativer for å nå ut med sitt budskap:

– Vi kjenner at vi i denne prosessen stadig utvikler oss og peiler oss inn på de verktøyene og den metodikken vi ser treffer best. Vi ønsker å veilede, motivere, engasjere samtidig som vi vil bruke den nære relasjonen vi har til elevene våre til å trygge dem i en annerledes hverdag.




Erling Wannebo øver på videre på fiolin selv om fellesarrangementene på kulturskolen er avlyst i disse dager.

Erling Wannebo øver på videre på fiolin selv om fellesarrangementene på kulturskolen er avlyst i disse dager.


Pedagog Tone Amundsen Stokland følger med via mobiltelefonen og gir oppmuntrende tilbakemeldinger, ris og ros.

Pedagog Tone Amundsen Stokland følger med via mobiltelefonen og gir oppmuntrende tilbakemeldinger, ris og ros.

Send tekst og bilder «

Fortell om ditt arrangement eller om et arrangement du har vært på. Hjelp oss å være over alt!

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken