(Nettavisen) Alle forventet at elbiler skulle få moms fra nyttår, men innføringen kom ikke som forventet: Kombinasjonen av svært korte tidsfrister før nyttår og helt nye regnskapsprinsipper gjorde elbilkjøperne slapp med skrekken.

Men fra i vinter er det trolig ingen vei tilbake: En samlet bilbransje regner med at Regjeringen vil fortelle om hvordan de vil gjøre dette når revidert statsbudsjett presenteres 12. mai. På et seminar i forrige uke kom det frem at bransjen er klar for dette, så fremt de får god til til å forberede seg.

En ser fortsatt for seg at det vil bli en løsning der moms må betales på de dyreste elbilene. I regjeringsplattformen står det at det skal «betales merverdiavgift på beløpet over 600 000 kroner ved kjøp av nye elbiler».

NAF krever nok en utsettelse

Men advarer NAF finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) mot å gjøre nettopp dette. Årsaken er det fullstendige kaoset for tiden er i bilbransjen, der det nå snakkes om ventetider på 6-18 måneder for å få levert ny elbil.

- Det mange ikke vet er at bilen får de avgiftene som gjelder når man mottar bilen, ikke når man bestiller den. Det gjør at mange risikerer en avgiftssmell i 2023 om momsen kommer til neste år. I dag er elbilen momsfri, sier myndighetskontakt Thor Egil Braadland i NAF til Nettavisen.

I verste fall kan dette bli en ekstraregning på over 100.000 kroner når bilen man kjøper i dag, blir levert neste år.

- NAF får daglig flere henvendelser fra folk som lurer på hva slags rettigheter de har når elbilen blir forsinket. Populære merker som BMW, Skoda og Volkswagen er forsinket, påpeker han.

- Ikke riktig at folk skal betale for noe de åpenbart ikke har ansvaret for

Braadland mener regjeringen må ta høyde for denne ekstraordinære situasjonen når moms skal innføres:

- Vårt beste råd til Vedum er derfor å vente med moms på elbiler til 2024, med bakgrunn i leveringssituasjonen. Mange som har bestilt bil i 2022 får den ikke før i 2023. Det er ikke riktig at folk flest skal betale regningen for noe de åpenbart ikke har ansvaret for. De leveringsutfordringene som folk opplever nå er et veldig sterkt argument for å utsette den planlagte momsinnføringen, sier han.

Braadland vedgår at den store majoriteten av kundene nå velger elbiler, og at det er et argument for at også elbiler bør betale moms.

- Elbilen kommer til å få moms, det skjønner også NAF, men spørsmålet nå er fra når. Og da sier vi at myndighetene bør vente ett år til på grunn av de store leveringsforsinkelsene, sier han.

Vente-avgift

NAF mener samtidig at regjeringen bør utsette innføringen av omregistreringsavgift for elbiler på grunn av det de omtaler som «en håpløs venteliste»:

- Mange ser seg om etter en god bruktbil nå, i påvente av at elbilmarkedet kommer i balanse. Men også her begynner elbil-avgiftene å sige inn. Vedum jobber nemlig med å innføre en omregistreringsavgift på elbiler, noe de ikke har i dag. Også dette arbeidet kan Vedum skrinlegge, mener NAF.

Les også: Nå selges populære elbiler på Finn til over ny pris

- Moms og avgifter på brukte ting er veldig unorsk. Alt man kjøper brukt er momsfritt. Framfor å innføre den bruktavgiften på elbil, burde man fjerne den på alle biler, sier han.

Omregistreringsavgiften er allerede vedtatt, men har ikke trådt i kraft i påvente av ESA-godkjenning. Den kom i forrige uke.

Hva skjer om bilen din blir mye dyrere?

Den som har inngått kontrakt om elbil har i utgangspunktet gode kort på hånden, sier Braadland. I kontrakten skal det stå en leveringsdato, og den er forhandler forpliktet til å følge, hvis ikke kan kunden kreve erstatning.

- Selv med en kontrakt uten dato, for eksempel at leveringsdato er «usikker» eller «mer enn seks måneder», så har du likevel rettigheter. Fordi uten en konkret dato slår forbrukerkjøpsloven inn, som sier at om ikke annet er avtalt skal varen leveres «senest innen 30 dager», og da er det dette som er klagegrunnlaget, sier han.

- I utgangspunktet vil man kunne kreve erstatning for tap som følge av forsinket levering. Det er imidlertid én hake ved dette, og det er at du mister plassen din i køen, og risikerer å måtte starte på nytt i en annen kø.