Anmeldelse: Frydefull spenning fra Jørn Lier Horst

Artikkelen er over 10 år gammel

Frydefull spenning, groteske forbrytelser, fart og driv fra begynnelse til slutt. Jørn Lier Horsts nye kriminalroman «Nattmannen» har det meste.

La det være sagt med en gang: «Nattmannen» er Lier Horsts beste bok så langt. Og det sier ikke lite, tatt i betraktning alle godord kritikerne har møtt hans tidligere utgivelser med.

Lier Horst slår an tonen allerede på første side: I uhyggelig tykk morgentåke er ei dame på vei til jobben i bokhandelen ved Torget. Plutselig står hun overfor et grotesk syn: Et kvinnehode er festet på en stake og plassert midt i blomsterbedet på Torget. Politiførstebetjent William Wisting står overfor det mest groteske drapet han noen gang har etterforsket. Det viser seg raskt at det en ei pur ung jente av utenlandsk opprinnelse som er halshogget. Hvem er hun, og hvor er resten av liket? Det er noen av spørsmålene Wisting raskt må finne svar på. Spørsmålene blir enda flere når nok en død person blir funnet i Lågen, tydelig henrettet med nakkeskudd.

I høyt tempo drives leseren gjennom en historie som fører Wisting innom tunge, brutale kriminelle miljøer. Det dreier seg om våpenhandel, narkotikasmugling og kynisk utnyttelse av forsvarsløse barn. Hvorfor ble den unge jenta drept? Hvem var det som gjorde det?

Denne gang er også Wistings journalistdatter Line på mange måter en hovedperson ved siden av den sindige etterforskeren. Hun dekker saken for VG og tidvis er hun et hestehode foran faren og hans team i jakten på de avgjørende svarene. Hun er også sentral når man endelig står foran den dramatiske oppklaringen.

Jørn Lier Horst har for lengst skapt en troverdig hovedperson i førstebetjent William Wisting. Når det gjelder det rent politifaglige, har forfatteren selvsagt store fordeler av sine egne erfaringer som aktiv etterforsker, men han viser også evne til å hente fram kunnskap om en rekke andre temaer og miljøer. «Nattmannen» er en helstøpt kriminalroman, med overraskende vendinger på rekke og rad, fart og driv hele historien igjennom.

Larvik-folk kan nikke gjenkjennende til både steder, miljøer og i en viss grad også personer. Det gir en tilleggsdimensjon for lokale lesere. Det som gjør «Nattmannen» hakket bedre enn de tidligere bøkene, er at Jørn Lier Horst helt klart har modnet som forfatter, både språklig og hva oppbyggingen av historien angår. Skimter vi Riverton-pris i det fjerne?

33163045 svend.einar.hansen@op.no