Terningkast 4: Drøy moro i bursdagsteltet

Fra venstre: Anikken Kolstad Skoglund, Simon Andersen, Gullik-Andre Fjordbo, Dorina Eldøy-Iversen, Heljar Berg, Bård Mathias Gidefeldt Bonaksen og Maria Theres Wester.

Fra venstre: Anikken Kolstad Skoglund, Simon Andersen, Gullik-Andre Fjordbo, Dorina Eldøy-Iversen, Heljar Berg, Bård Mathias Gidefeldt Bonaksen og Maria Theres Wester. Foto:

For mange sandefjordinger er det nok ikke sommer før man sitter på langbordene og ler av Hvalsommer-gjengen gjengen på scenen. I år er det bursdagsfest for 10-åringen i Fonteltet, og stemningen er god langs benkene allerede før showet er i gang. Litt forventninger er det jo på forhånd etter alle disse årene. Og firkløveret på scenen innfrir på mange av dem.

Det er vanskelig å ikke bli med på rytmen av sanger som «I was made for loving you baby», «Forelska i læreren», og «Girls» av Beyoncé. Særlig når den synges av ikke så lille Heljar Berge som Trine Skei Grande, i kompani med to andre solide ministere som rister løs med alt de har.

Det mangler heller ikke på ulike karakterer på scenen, og hvordan skuespillerne klarer å komme seg ut av et fullt Kizz-kostyme, for så å bli forvandlet til Erna Solberg på få sekunder, det aner ikke jeg. Men uansett hvor stort kaos det må være bak teppet, synes det ikke på scenen. Og det er liten tvil som at Hvalsommer-gjengen har stålkontroll på det de driver med.

De byr på mange morsomme innslag som slår an hos publikum, og latteren sitter løst. For det overlates ikke mye til fantasien når stolt mamma ringer sønnen sin som har vært med på Paradise Hotel, og viser det til både tanter, besteforeldre og barneskolelærer.

Humoren er ganske drøy, og til tider veldig underbukseorientert. Men så er kanskje det enkle noen ganger også det morsomste? I hvert fall når det framføres av Simon Andersen i dameklær, som ikke er spesielt nådig med enkelte i publikum. Til alle andres store fornøyelse.

Mange av hans innslag, med alt fra moren som fortvilet synger den rosa sangen i sønnens homofile bryllup, til klarsynte Gry Seeberg i Sandefjord kommune, sørger for at desibelnivået stiger flere hakk i teltet. Sammen med flere av Dorina Eldøy-Iversens karakterer og fantastiske ansiktsuttrykk, skaper de mange av høydepunktene i årets revy. Dorina, som passe stresset sogneprest med sitt første homofile ekteskap, er et morsomt og nytt bilde på en aktuell samfunnsdebatt.

Men jeg savner mer humor fra Sandefjord. Forestillingen blir veldig generell. Vi får se en lang sketsj om Paradise Hotel, men uten en tydelig link til årets deltaker fra Kodal. Og det er synd, for stemningen stiger i det revolusjonen på Tivolitomta er i gang mot politikernes vedtak. For hvor skal barna i Sandefjord kjøre karusell, og hvor skal vi ellers pisse lørdagskveld?

Jeg har ledd mer av Hvalsommer tidligere, men hva er vel en sommer i Sandefjord uten sommerrevy og allsang i teltet?