En drøm av en havnebok

"Drømmen om en havn" er blitt en praktfbok, bugnende full av gamle fotos, spennende kart og vesentlig informasjon om utviklingen av Indre havn, fra 1500-tallet til dagens arkitektkonkurranse.

"Drømmen om en havn" er blitt en praktfbok, bugnende full av gamle fotos, spennende kart og vesentlig informasjon om utviklingen av Indre havn, fra 1500-tallet til dagens arkitektkonkurranse. Foto:

Av
Artikkelen er over 10 år gammel

Bokanmeldelse: Aina Aske og Gro Stalsberg: Drømmen om en havn. Larvik Indre havn i fortid og framtid. Larvik museum. 2008

DEL

I forbindelse med den åpne internasjonale idékonkurransen fikk Aina Aske og Gro Stalsberg ved Larvik museum anledning til å dykke i arkiver og kildemateriale som omhandler byens lange og rike havnehistorie, og det har øyensynlig trigget duoens engasjement og sporsans.

«Drømmen om en havn», forelå oppunder jul, følger utviklingen av Larvik som havneby, fra de tidligste sjøkart og spede skipsanløp på 1400- 1500-tallet og fram til dagens idékonkurranse, og oser av engasjement og overskudd.

Dette er rett og slett blitt en drøm av en utgivelse, ikke minst visuelt. Bugnende av fotografier og aldeles fabelaktige kartgjengivelser, og ledsaget av et nøkternt, informativt innhold som er kronologisk disponert og smakfullt anrettet på glanset papir.

Forfatterne løfter fram mye arkivmateriale som vil være nytt for mange, krydrer med malerier og interessante tegninger, bringer glimt av spennende personhistorier og forankrer framstillingen i en ren og klar sakprosa.

I en annen bok kunne man kanskje sett for seg en enda mer anekdotedreven historiefortelling, her fins stoff og skikkelser som ansporer til ramsalte uttog, men dét har ikke vært forfatternes prosjekt denne gangen. Hvilket er helt greit.

Blant emnene finner vi: diskusjonen om å flytte Tønsberg til Hølen, framveksten av tollvesenet, utviklingen av havna i Farriselva, Skottebrygga med den berømmelige molosaken som hefter ved Johan Sverdrups navn, overgangen fra seil til damp og utviklingen av Østre og Vestre brygge, samt opprettelsen av Larvik-Frederikshavnsferjen i 1937.

Boken aktualiseres også ved at siste kapittel er viet en presentasjon av de premierte forslagene etter arkitektkonkurransen i 2008.

«Drømmen om en havn» er solid folkeopplysning og formidlingsarbeid av beste pedagogiske merke, og noe Larvik museum sterkt bør overveie å gjøre mer av.

Ikke minst fordi både leg og lærd, publikum og politikere, ofte har et skrikende behov for denne slags sobert grunnlagsmateriale i en transformasjonstid som den vi nå er inne i.

Litt pirk: En innholdsfortegnelse foran og en tidslinje over de viktigste havnehendelsene i appendixet bak hadde lettet bruken av boken ytterligere.

Artikkeltags