Terningkast 5: Gewelts hyllest til Jaco Pastorius

Terje Gewelt gir ut albumet «Spindrift».

Artikkelen er over 7 år gammel

16-år gammel traff Jaco Pastorius’ ellbasspill på Weather Reports «Black Marked» Terje Gewelt midt i hjertet. 36 år etter dedikerer han utgivelsen «Spindrift» til sin læremester.

«Etter mer en 30 år som musiker, har Terje Gewelt utviklet seg til å bli en av våre aller fremste jazzbassister. Men han var ikke mer enn 16 da elbassist Jaco Pastorius satt preg på hans musikalske utvikling.

Og allerede før han dro til USA for å studere, møtte Gewelt sitt store forbilde en kveld han var på spillejobb med Egil Kapstad. Dermed kunne Pastorius gå fra å være forbilde til å bli lærermester. Nå er Gewelt ute med ny plate, spilt inn i hans eget Resonant Studio i Sæthres nedlagte kjeksfabrikk i Oslo. De senere årene har Gevelt spilt mye kontrabass på sine innspillinger og spillejobber. Denne gangen er det den båndløse elbassen som gjelder, på en plate som han fullt og helt dedikerer til sitt store forbilde, Jaco Pastorius.

På «Spindrift» har Terje Gewelt satt sammen en ny jazzkvartett, bestående av trommeslager Erik Smith, gitarist Bjørn Klakegg og den unge og svært lovende trompeter og flygelhornist, Eivind Lønning. Skiensmusiker Bjørn Klakegg har også tidligere spilt mye med Terje Gewelt fra nabobyen Larvik. Blant annet på de to platene «Small world” (2004) og “If time stood Still” (2007). Plata preges av at de er to svært samspilte musikere. På sin 10. utgivelse i Terje Gewelts navn, har kvartetten skapt en svært vakker plate med utsøkte lydbilder.

Som alltid er Terje Gewelts basspill fremtredende og sentralt i de musikalske linjene. På «Spindrift» ledsages det av særdeles vakkert samspill med strengekameraten Klakegg, men også Eivind Lønnings trompet og flygelhorn fungerer utmerket på Terje Gewelts egne komposisjoner. Som bassolist står Terje Gewelt tydelig fram fra første spor, den lekne «Ohio-Ho», sågar med vokal koring som bakteppe.

Terje Gewelt hyller altså Jaco Pastorius, som døde for 25 år siden. Da Pastorius var med i Weather Report og ga ut «Black Marked» i 1976, spilte unge Terje Gewelt i et garasjeband hjemme i Larvik. Mye kan vi takke hans forbilde fra ungdommen for at Gewelt ble en jazzleverandør av de sjeldne. Basspillets lekenhet viser at han har tatt vare på mye av det Jaco Pastorius lærte ham mens han studerte i Boston. Det er melodiøst og syngende, og basspillet gjør «Spindrift» til et nært og varmt album.

Terje Gewelts nye band er bredt sammensatt aldersmessig, men kvartetten fungerer utmerket sammen. Ikke minst får vi et svært spennende møte med en av våre mest fremgangsrike jazztrompetere, Eivind Lønning.

7. februar kommer Terje Gewelt hjem til Larvik, og holder konsert med sin nye trio «Electric», med den amerikanske mestertrommeslageren Adam Nussbaum og den svensknorske gitarvirtuosen Staffan W.-Olsson. Det blir utvilsomt et spennende møte. Men akkurat nå skulle jeg helst hørt ham med «Spindrift»-kvartetten.