Muntert dykk i nær Larvik-historie

Muntert: Boka inneholder mange artige og ikke minst muntre historier.

Artikkelen er over 10 år gammel

12 lokale forfattere har hatt et stort kildemateriale i forumLarviks «Larvik i nær fortid» til disposisjon.

Sammen med egne minner har de skapt en fengende og morsom smakebit fra de siste 100 år i byen.

Nesten 8.000 små og store historier, og bortimot 600 bilder er lagt inn av lesere i lokalsonen «Larvik i nær fortid». Små glimt fra Larviks historie gjennom de siste 100 år, fortalt av de som opplevde hendelsene og hverdagen, og med unike fotos inkludert. Og bidragene fortsetter å strømme på.

Forfatterne av boken «Sånn var'e bare» har gått gjennom materialet i sonen, plukket ut historier, rettet og skrevet om, og satt det hele sammen til en nær historiegjennomgang fra noen av byens strøk. Selv understreker de at boken langt fra er noen korrekt historisk dokumentasjon av perioden, men består av hendelser og opplysninger som til dels aldri hadde kunnet komme fram uten fra de som var der og som husker.

I boken hentes det fram øyeblikksbilder om byens originaler og originaliteter, om «Ølmann Larsen på Langestrand», ekornjakt i Hammerdalen, skoletannlegen før i tiden, og sommerne som alltid var varmere og lengre enn i dag.

Boken er engasjerende skrevet, har et genuint språk fra de respektive forfatterne, og er både morsom, spennende og nær. Ut fra det store materialet forfatterne hadde til disposisjon har de måtte gjøre harde valg. Mange av trådene i forumet hadde så absolutt fortjent å bli med i boken, og kanskje hadde boken stått seg enda bedre dersom man hadde latt en del av innleggene i «Larvik i nær fortid» få slippe til i sin originale utforming som avbrudd i forfatternes fortellinger. Bildevalget er bra, men også her kunne flere vært med. Temaer fra forumet som «Da vi fikk TV i Larvik», «Speideren i Larvik og omegn», «Klengenavn i Larvik», «Etternavn i Larvik» og «Typiske larviksord og uttrykk» kan man imidlertid lese selv på nettet.

Nettsonen «Larvik i nær fortid» fortsetter å vokse, og er i ferd med å bli et lokalhistorisk «Wikipedia». Vi håper det snart blir tatt et nytt initiativ til å hente ut spennende stoff fra sonen. Her er det stoff i massevis å ta av, og de 12 forfatterne av «Sånn var'e bare» har vist hvordan det kan brukes på en flott måte. En bok som er en lokalhistorisk perle, skrevet av mennesker som elsker sin by.

Inntil ny bok kommer; kos deg med boken og les selv og bidra i «Larvik i nær fortid». Linken til sonen finner du på www.op.no.