Terningkast 4: Spennende cd-debut fra Roger Vigulf

Artikkelen er over 9 år gammel

Har satset på å skape en genuin stil på et høyt plan.

Klarinettisten Roger Vigulf, født på Sunnmøre og bosatt i Vestfold, har satset på å skape en genuin stil på et høyt plan, og å tøye musikalske grenser. Nå har han for første gang spilt inn en cd-plate med egne komposisjoner.

«Mythologie» har platen fått som tittel, og platen åpner med tittel-stykket som han skrev i 2009. Stykket er for solo fløyte og strykekvartett, og framføres på platen av Andrius Radziukynas fra Littauen, som stykket også er dedikert til. Stykket er et kontrastfylt samspill mellom solist og ensemble, og er virtuost i karakter og omfattende i musikalsk innhold.

Som de andre stykkene på platen, er «Mythologie» musikk i et litt udefinert grenseland, der modernisme ligger nært opp til tradisjonelle musikkuttrykk, og der elementer av jazz er med på å fargelegge helheten. Noe tonal og noe ikke-tonal musikk, men langt fra høytsvevende å lytte til.

De andre sporene på platen er «Savourez le Jour» fra 2000, med Vigulf selv på klarinett sammen med Chordos String Quartet fra Littauen, og «...a tear is falling from my face» fra 2007, for altfløyte, bassklarinett og stryketrio. Mest spennende er kanskje likevel avslutningsstykket, «Disobedient Birds» fra 2006, der Roger Vigulf gjennom flere småstykker får til fulle vist sin bredde og sitt talent som komponist av kunstmusikk.

I sum viser platen en komponist i starten av sin karriere, men som med skolert innsikt allerede har staket veien for sin egen stil og et uredd veivalg. Roger Vigulfs musikk er avansert, men til tider også svært tiltalende. Få vil nok klare å nyte seg gjennom hele denne platen, men den er til gjengjeld et musikalsk manifest som er vel verdt å få med seg.

Like intrikat og med vilje til nyskapenhet som Roger Vigulf er som komponist, er han også som musiker. Det viser han også til fulle på denne platen.