Terningkast 4: Ung og spennende teaterdebut

lureri: Teknisk konservator Judit (Aftur Spildo) og den moderne kunstneren Bea (Myndin S. Nerdrum) setter opp en felle for den forhatte kitsch-maleren Alex Borge.

lureri: Teknisk konservator Judit (Aftur Spildo) og den moderne kunstneren Bea (Myndin S. Nerdrum) setter opp en felle for den forhatte kitsch-maleren Alex Borge. Foto:

Søvngjengeren er opprinnelig et teaterstykke i 11 scener, skrevet av Odd Nerdrum i årene 2002 og 2003. Stykket er aldri framført offentlig tidligere, og i denne oppsetningen brukes kun en litt omarbeidet versjon av den lengste og mest innholdsrike scenen.

Vi møter en konservator og en moderne kunstner som bærer nag til den populære kitsch-maleren Alex Borge. Sammen legger de en felle for å skade Borges karriere og fremme den moderne kunsten. Misunnelsen ligger tykt i bunn, men dette gjøres for å redde den svenske kunsten, ifølge konservatoren. Utdraget fungerer fint som et lite eget stykke og har i seg essensen av plottet i det opprinnelige stykket.

Regien står Öde Spildo Nerdrum for. Godt gjennomført med enkel midler og god instruksjon av sine to søstre (Myndin) som den moderne kunstneren Bea og (Aftur) som den tekniske konservatoren Judit. Selv spiller han kunstneren Alex Borge og inntar scenen skremmende lik sin far, forfatteren av stykket. Det er alltid vanskelig å instruere seg selv på scenen, men han klarer seg godt nok. De to søstrene spiller veldig bra og viser det samme mot og talent som sin bror gjør som regissør. Det skal bli spennende å følge disse unge aktørene videre. Det er helt tydelig at de vet hva de vil og hva de gjør.

Søvngjengeren er tenkt å settes opp i sin helhet i Stavern med tiden. Dermed er dette bare en liten forsmak. En god forsmak, som selv om de dramatiske dialogene er enkle, har i seg elementer publikum kan kjenne seg igjen i. Spesielt finnes det mange referansepunkter til livet til forfatter Odd Nerdrum i resten av teksten. Den som ikke er med her. Da blir stykket noe annet og mer farlig. Den versjonen som spilles denne uken er en ufarlig debut.