Terningkast 4: Viktig dokumentasjon og boklig hyllest til krigsseilerne

Krigsseilere: Her er forfatteren sammen med fire av dem han forteller historien til ? f.v. Aksel Remøe, Konrad Tolpinrud, forfatter Oddvar Schølberg, Leif Baumann og Helge Andresen. Arkivfoto

Krigsseilerne er blitt viet mye og fortjent oppmerksomhet de senere årene, både gjennom reportasjer i fjernsynet og i forskjellige bokutgivelser. I så måte er det på mange måter som å slå inn åpne dører når Larvik-forfatteren Oddvar Schjølberg i to bøker nylig utgitt på LIV Forlag tar for seg krigsseilernes historie og enkeltskjebner. Den generelle historien er fortalt før – og også enkelthistoriene er delvis kjent fra tidligere, eller lik de dramatiske opplevelsene som så mange krigsseilere har kunnet berette om. Det er likevel en viktig dokumentasjon Oddvar Schjølberg har samlet gjennom blant annet samtaler med en del av dem som fortsatt er i live og som kan beskrive de store belastningene krigsseilerne ble utsatt for, både under krigen og gjennom den skammelige behandlingen de ble utsatt for av myndighetene etter krigen.

I «Krigsseilernes evige krig» presenteres historiene og erfaringene til 18 krigsseilere, hvorav flere fra Larvik-distriktet – Helge Andresen, Johan Thorsen og Gunnar Knudsen, som Schjølberg tidligere har skrevet en egen bok om, samt Ingvald Wahl, som er bosatt på Sjømannshjemmet i Stavern.

Hjemmeseilerne

Schjølberg skal særlig ha ros for at senkingen av flere av hurtigruteskipene er viet et eget kapittel. Tidligere var det ikke «stuerent» å benevne de såkalte hjemmeseilerne som krigsseilere. Hjemmeflåten var jo under tysk kontroll og senkningene ble utført av allierte fly og marinefartøyer. Disse angrepene kostet mange sjøfolk og sivile livet.

Mange av de aktuelle sjøfolkene ble imidlertid regelrett tvunget til å seile. Hurtigrutene og kysttrafikken var dessuten en livsnødvendighet for mange kystsamfunn, særlig nordpå, under de tunge krigsårene.

Traumer og mareritt

Mange krigsseilere maktet aldri å legge bak seg de grufulle opplevelsene fra torpederinger og andre dramatiske opplevelser. Traumer og mareritt fulgte dem livet ut. Blant dem som fortsatt hjemsøkes av minnene, men som etter hvert har lært seg å leve med dem, er 90-årige Helge Birger Kolstad, opprinnelig fra Skien, nå bosatt i Arendal. Det er hans historie Schjølberg formidler i boken «En krigsseilers loggbok».

Her forteller han om bombing og torpedering, om venner som satte livet til, og også om kampen etter krigen for å få det som rettelig tilkom krigsseilerne – pengene fra Nortraships hemmelige fond som ble holdt tilbake – og mangelen på respekt og forståelse fra myndighetenes side. Først i august i fjor kom beklagelsen fra forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen på vegne av staten – en smule oppreisning nesten 68 år på etterskudd. Da er det godt at Oddvar Schjølberg og andre forfattere løfter fram og hyller de mange tusen sjøfolkene som gjorde en så stor og krevende innsats i de fem krigsårene.