– Jeg har alltid vært glad i å trene, og da jeg ble gravid tenkte jeg at det var en helt naturlig ting å fortsette med.

Astrid Øygarden Eikill tar en slurk av drikkeflaska på Stamina Trening på Langestrand.

– I starten googla jeg veldig mye om trening og graviditet.

– Hva fant du ut?

– Det er mye informasjon, mange meninger og fordommer. Jeg savnet nok litt mer konkret forskning, det blir mye synsing.

LES OGSÅ: Linn Kristin (32) har bygd sin egen arbeidsplass i hagen: – Det har vært en bratt læringskurve

Trener som før

Øygarden Eikill flyttet til Larvik for to år siden med sin mann Åsmund, som er fra byen.

– Jeg er fra Stavanger, men vi møttes da vi begge studerte i Trondheim. Etter at vi giftet oss, ønsket vi å starte en familie. Og da tenkte vi at Larvik var et bra sted å bo.

Nå har hun en liten gutt i magen. Terminen er første oktober.

– Nå begynner skoa å bli litt for små, men utover det har jeg ikke hatt noen vondter. Jeg har vært heldig og tenker at treningen har vært bra for meg. At det vil hjelpe meg under fødselen.

Astrid Øygarden Eikill trener spinning, kickboksing, svømming og styrke. Det har hun gjort hele svangerskapet.

– Du må legge opp aktivitetene sånn at de passer når du er gravid. Når jeg trener kickboksing, unngår jeg selvfølgelig slag mot kroppen, og trener på andre måter. Det viktigste er å være i bevegelse. Lytte til kroppen din.

– Hvordan reagerer omverdenen på at du er så aktiv i graviditeten?

– Utelukkende positivt! Spesielt jentene på FitnessKick heier skikkelig på meg, og det er moro. Jeg tenker at så lenge mor har det bra, har barn det fint også.

Et lite menneske

Isabelle Aguilera driver Spireklinikken i Larvik sentrum. Hun er osteopat, personlig trener og underviser i yoga, blant annet til gravide.

– Det finnes alltid fordommer både for og imot trening under svangerskapet. Mitt viktigste budskap er å lytte til egen kropp. Vi har mang en gang fått prentet inn at svangerskap er ingen sykdom, men det er likevel en tid for å roe litt ned, lytte til behov og ønsker. Det vokser faktisk et helt lite menneske inni deg, så ta vare på deg selv i det, og gjør det som er godt for deg.

– Hva er dine beste tips til gravide?

– Beste tips er å gjøre en innsats for bekkenbunnen din, svarer livsstilsgründeren.

– Og her snakker vi ikke bare «knip», vi snakker om å få kontakt med dype og viktige strukturer i bekkenbunn og kjerne (rygg og mage). Tips nummer to er å puste. Det å kjenne forskjell på dype, beroligende pust fra magen, og på en mer aktiverende brystpust, kan gjøre store forskjeller for deg gjennom en fødsel. I tillegg til stressmestring i hverdagen på generell basis.

Mange meninger

På Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap ved Universitetet i Sørøst-Norge jobber førsteamanuensis Solfrid Bratland-Sanda. Hun mener trening og graviditet fort blir en enten-eller-diskusjon.

– Det er mye meninger om dette. Min oppfatning er at meningene fort blir kunstig polarisert.

– Hva betyr det?

– En del ser for eksempel at idrettsutøvere og enkelte bloggere er svært aktive i sine svangerskap. På den andre siden er det de som er redde for at trening ikke skal være bra for babyen. Jeg tror det har blitt litt kunstig polarisert fordi mange ikke evner å se graden av nyanser. Det har blitt en litt svart/hvitt-tenking, i stedet for å se at hver enkelt gravid har sin historie.

Bratland-Sanda sier at såfremt man ikke har fått beskjed om noe annet fra lege eller jordmor, anbefales aktivitet med moderat intensitet i cirka 150 minutter per uke. Og trening av bekkenbunn.

– Har du vært fysisk aktiv før du blir gravid, er mitt råd å fortsette så lenge jordmor og lege mener det er greit. Har du ikke trent så mye før, så har alt du gjør en betydning. Start gjerne dagen med en hverdagsaktivitet som å gå til og fra skole, råder treningseksperten.