– At hverdagen nå for det meste blir hjemme kan oppleves tungt og mørkt for mange

PSYKISK HELSE: Solfrid Hagen Larsen sender gode tanker til alle som synes det kan være vanskelig å tilpasse seg den nye hverdagen, særlig de som sliter psykisk.

PSYKISK HELSE: Solfrid Hagen Larsen sender gode tanker til alle som synes det kan være vanskelig å tilpasse seg den nye hverdagen, særlig de som sliter psykisk. Foto:

Solfrid Hagen Larsen (16) er blant mange ungdommer som nå har hjemmeundervisning, hun er bekymret for de psykiske effektene dette kan få. Psykologisk rådgiver Eva Sofie Flølo forstår godt bekymringen, og kommer med flere gode råd.

DEL

– Dette kan høres ut som en egoistisk tanke i en «krise» som dette, men jeg tror dette med psykisk helse bekymrer en del ungdom nå. Voksne og for den saks skyld, sier Solfrid (16).

Til vanlig går hun sitt første år på elektrolinjen ved THVGS. I tiden fremover skal hun, som alle skoleelever, ha hjemmeundervisning via internett. Noen jublet da meldingen om at skolene stenges, men Solfrid var ikke en av dem.

– Jeg vet at en del unge er avhengig av å dra på skolen eller på fritidsaktiviteter for å komme seg ut av sitt eget hus og hode. Nå har vi ikke den muligheten en lang periode. Jeg tror det er en del som kan synes at dette er vanskelig, noe jeg selv gjør, forteller hun bekymret.

– At hverdagen nå for det meste blir hjemme kan oppleves tungt og mørkt for mange.

Samlivsekspertenes råd: Dette bør dere snakke om nå

Noen blir syke, andre blir psyke

– Jeg tenker også mye på dem som ikke har det bra i hjemmet sitt som er nødt til å sitte i karantene og holde seg inne. Jeg håper det blir gjort noen tiltak for å hjelpe dem som har det som verst i disse karantene- og korona-tider, selv om det kan bli vanskelig, sier Solfrid, som minner om viktigheten i å ta vare på hverandre og samfunnet så godt det lar seg gjøre.

Hun håper at Norge kan klare å passe på dem som blir rammet av koronaviruset indirekte også.

– Viruset kan gjøre mye skade på alle andre måter enn å bli syk også. I det store bildet kan dette virke dumt å tenke på nå, midt oppe i en farlig sykdom, men dette kan gi store konsekvenser for mange barn og unge i ettertid tror jeg. Derfor syns jeg det er viktig å huske på også.

(saken fortsetter under bildet)

TOMME: Gangene på Thor Heyerdahl vgs. blir nok relativt tomme de neste ukene. Særlig yrkesfag-elevene synes hjemmeundervisning kan bli en utfordring.

TOMME: Gangene på Thor Heyerdahl vgs. blir nok relativt tomme de neste ukene. Særlig yrkesfag-elevene synes hjemmeundervisning kan bli en utfordring.

En annen som synes det er kjipt å skulle være så lenge borte fra skolen er Andrea (16).

– Det er jo der vi er hver dag, men nå er plutselig alle normale sosiale plattformer nede. Jeg ser for meg mye alenetid. Må innrømme at jeg er skeptisk til skole gjennom pc-en også.

Akkurat som Solfrid går Andrea en yrkesfaglig linje. Uten muligheten til mye praktisk arbeid er de begge redde for at skolehverdagen fremover skal oppleves demotiverende.

– Jeg tror også jeg kommer til å surre litt med tiden og sånt, for jeg klarer ikke konsentrere meg like godt hjemme. Da vil jeg heller finne på noe annet, og jeg har så mange prosjekter pågående på samme tid at sånn sett kanskje det er godt å ha så mye tid til overs for en gangs skyld, sier Andrea og ler.

Bryter regler og anbefalinger

Mange har blitt bekymret som følge av koronautbruddet, noe matbutikkene har fått merket, med hamstrende kunder. Og det selv om det er kommet varsler om at det ikke er nødvendig å hamstre.

– Det er ingen glede i så høye omsetningstall, det var en uhyggelig stemning

På den andre siden er det flere som ikke ser alvoret av situasjonen vi er i. Solfrid følger med på sosiale medier hvor hun ser mange ungdommer på hennes egen alder som ikke følger oppfordringene ta vare på, men ikke ta på, hverandre.

– Jeg har dessverre sett noen som ikke overholder de nye reglene om å være hjemme mest mulig. Veldig mange unge ser jo på dette som fri fram til påsken og en mulighet til å dra ut på fester også videre. Det synes jeg blir for dumt, sier hun en smule oppgitt.

Likevel er hun kjapp til å poengtere at hun ser vel så mange flotte larviksungdommer som videreformidler god informasjon og oppmuntrer hverandre til å bli hjemme istedenfor å dra på store, sosiale sammenkomster. Det er hun glad for.

Andrea har sett flere bryte karantenen, noe hun ikke har forståelse for. Selv er hun ikke så redd for å bli smittet, men hun er bekymret for blant annet besteforeldrene sine.

– Det er litt absurd når folk i karantene går på butikken og klår på maten slik at vi som foreløpig er friske kan bli smittet. Vanligvis prøver jeg å være litt miljøvennlig og unngå for mye plast, men nå for tiden velger jeg den maten som er godt pakket inn, forteller hun.

Fylkeslegen: – Barna dine skal ikke oppsøke andre barn

Fylkeslege Jan-Arne Hunnestad fortalte til Østlands-Posten at fysisk kontakt frarådes, og man gjør lurt i å holde seg og barna mest mulig hjemme. Han er tydelig på at barn skal ikke oppsøke andre barn i denne perioden. I tillegg minner han om at de som er satt i karantene må holde seg unna folk og ikke kan gå på butikken.

– Det å bryte karantenen, å sette andres helse i fare, kan være straffbart.

(saken fortsetter under bildet)

GODE RÅD: Eva Sofie Flølo er psykologisk rådgiver i Larvik og ar flere gode råd til alle rundt hvordan en skal håndtere unntakstilstandene i Norge.

GODE RÅD: Eva Sofie Flølo er psykologisk rådgiver i Larvik og ar flere gode råd til alle rundt hvordan en skal håndtere unntakstilstandene i Norge. Foto:

Unngå isolasjon

Eva Sofie Flølo har en master i psykologi og jobber som psykologisk rådgiver i Larvik. Hun forstår godt bekymringene til Solfrid.

– Denne situasjonen vi er i nå er ny for de aller fleste av oss. Ikke alle har rukket å forberede seg på hva som skjer når vi ikke lenger kan gå ut av døren å gjøre hva vi vil. Nå som både skole, fritidsaktiviteter og enkelte jobber er stengt er det for mange vanskelig å tilpasse seg situasjonen. Enkelte syntes dette er spennende, andre kjenner på frykt. Uansett hvilken følelse du sitter med er det viktig å vite at du ikke er alene med å kjenne på dette. Noen frykter det å bli isolert fra andre, imens noen kanskje kjenner at det er godt å kunne trekke seg unna. Denne tiden tvinger oss alle til å utfordre oss selv, og kanskje bli kjent med andre deler av oss selv enn vi tidligere har blitt kjent med, sier Flølo.

Hun tilbyr både kontor- og videosamtaler for dem som er bekymret, og trenger støtte og veiledning gjennom denne spesielle tiden. I tillegg har hun kommet med flere gode råd til hvordan håndtere de kommende ukene. De kan du lese i faktaboksen nederst i saken.

– For å best mulig kunne bevare helsen er det viktig at du ikke isolerer seg mentalt, samtidig som man fortsetter å ha rutiner i hverdagene – så godt det lar seg gjøre. Husk også å følge de restriksjonene som blir gitt underveis! avslutter hun.

Råd for å ta vare på psykisk helse i unntakstilstand:

Eva Sofie Flølo er psykologisk rådgiver i Larvik og har en master i psykologi. Hun har en spesiell interesse for ungdom, og selv er hun ikke mer enn 23 år. På tross av det kan hun mye, og har stor forståelse for at mange kan oppleve den litt annerledes hverdagen mange nå går i møte kan være utfordrende. Her er hennes beste råd:

  1. Tv: Filmer, dokumentarer, bøker og serier er gode alternativer for å distrahere tankene sine litt.
  2. Hobby: Dette er en gylden mulighet til å rette fokuset mot hobbyen sin. Det er kanskje ikke alle hobbyer som kan gjennomføres mtp restriksjoner, men de som gjøres i eget hjem bør absolutt være gjennomførbart.
  3. Kommunikasjon: Hold kontakt med både venner og familie. Både FaceTime og Skype er gode alternativer for å prate og se hverandre samtidig. Vi mennesker er flokkdyr, og er derfor nødt til å opprettholde kommunikasjon med nære relasjoner.
  4. Samhold: Bruk ekstra tid på å være sammen som familie. Hent frem gamle spill, eller inviter hele husstanden til å delta på dagens matlaging.
  5. Alternative aktiviteter: Maling, pusling og perling er gjemte, men ikke glemte barndomsskatter. Finn frem barnet i deg, og forsøk å husk tilbake til hva du likte å gjøre som liten. Dette er gode alternativer en kan bruke alene eller med andre for å finne indre ro i kroppen.
  6. Fysiske aktiviteter: For mange av oss er det fortsatt mulig å gå tur i skogen og leke i parken eller hagen, bruk disse mulighetene for alt det er verdt. Ikke ta for enkelt på det å få i seg frisk luft. For de som ikke kan gå ut av boligen er dette kanskje et godt tidspunkt for å prøve alternativ innendørsaktivitet som yoga, Pilates, meditering, osv.
  7. Forståelse og respekt: Gi hverandre tid og rom. Alle er ikke vant til å gå oppå hverandre time etter time, dag etter dag. Respekter hverandres grenser, og godta at familiemedlemmer trekker seg tilbake i perioder.

Artikkeltags