Opplagsvekst for tredje året på rad

Lesertall ØP: – Som hos alle andre faller lesing på papir, men det kompenseres og mer enn det med digital lesing, sier ansvarlig redaktør, Terje Svendsen. Bak .f.v.: Henning Rugsveen, Sigrid Ringnes, Terje Svendsen, Per Marvin Tennum, Erik Werner Andersen, Bjørn-Tore Sandbrekkene, Sigfrid Kvasjord, Thor Kenneth Løvenfalck, Anya Dreng Andersen og Per Albrigtsen. Sittende foran f.v.: Lasse Nordheim, Kjersti Bache, Kari M. Sundvall, Marith Jensen Moland og Louise Samnøy.

Lesertall ØP: – Som hos alle andre faller lesing på papir, men det kompenseres og mer enn det med digital lesing, sier ansvarlig redaktør, Terje Svendsen. Bak .f.v.: Henning Rugsveen, Sigrid Ringnes, Terje Svendsen, Per Marvin Tennum, Erik Werner Andersen, Bjørn-Tore Sandbrekkene, Sigfrid Kvasjord, Thor Kenneth Løvenfalck, Anya Dreng Andersen og Per Albrigtsen. Sittende foran f.v.: Lasse Nordheim, Kjersti Bache, Kari M. Sundvall, Marith Jensen Moland og Louise Samnøy. Foto:

Etter flere år med abonnementsnedgang, snudde Østlands-Posten trenden i 2016. Da kunne ØP igjen kunne registrere økende opplag. Dette har også gjentatt seg i 2017 og 2018, og nå kan er tallet oppe i 11.946. Det er en fremgang på 4,8 prosent fra i fjor.

DEL

De offisielle opplagstallene som ble presentert tirsdag, viser at ØP har et nytt godkjent opplag på 11.946. Det er en opplagsøkning 551 fra året før – selv om ikke tallene er helt sammenliknbare.

– Dette er gode tall for ØP. Nå er tellemetoden ny i år, og det er derfor vanskelig å sammenlikne årets tall med tidligere registreringer, men sett i forhold til trender og andre avisers noteringer, så kan vi slå fast at ØP fortsatt har en solid posisjon i Larvik. Særlig gjelder det på aktiv lesing, der vi gjør det veldig bra sett i forhold til andre aviser, sier ansvarlig redaktør Terje Svendsen.

POSITIV TIL SALGET: Redaktør i Østlands-Posten, Terje Svendsen.

POSITIV TIL SALGET: Redaktør i Østlands-Posten, Terje Svendsen.

Mer digital lesing

Som hos alle andre faller lesing på papir, men det kompenseres og mer enn det med digital lesing.

– Riktignok er det en nedgang i lesing på papiret sett i forhold til for ett år siden, men siden siste måling i vår, er det liten endring. Ellers ser vi veldig klart at lesing på mobile flater tar seg veldig opp. Det er ingen tvil om at også folk i Larvik stadig oftere vil sjekke hva som skjer på sin mobil, og derfor er den løpende nyhetsdekningen helt avgjørende for oss. Vi har da også en stab som er svært bevisst på det. Vår hovedoppgave er å gi rask og god informasjon til våre mange lesere, sier Svendsen.

Opplagsveksten er i noe grad påvirket av nye beregningsmetoder. Den nye metoden tar i større grad hensyn til abonnement som er solgt inn på kampanjer til rabattert pris.

Gode lesertall

Samtidig med opplagstallene legges også lesertallene for norske aviser fram.

Som de aller fleste andre, har Østlands-Posten en nedgang i antallet som leser papiraviser. Nedgangen det siste året er på 2.800. Det er imidlertid en mindre nedgang enn våre naboaviser, Sandefjords Blad (-4.300) og Tønsbergs Blad (-7.300). Mens ØP har en svak nedgang i antall som leser nyheter på papir, har avisa en sterkere vekst i antallet som benytter mobiltelefonen til å lese nyheter. En oppgang på 3.900 er den største framgangen i Amedias region Vestfold og Buskerud.

Tallene som viser antall lesere på desktop (pc/nettbrett) har i år mangler som betyr at de ikke kan sammenliknes med tidligere målinger, og også drar ned det samlede lesertallet. Tallene viser imidlertid at ØP nå har 30.100 daglige lesere. Dette betyr at ØP nå har flere daglige lesere enn Sandefjords Blad. ØP ser også en fremgang i antall som leser avisa som e-avis.

– Tallene som legges fram nå er en nullpunktsmåling for opplagstall og digitale lesertall, mens lesertall for papiravis kan sammenlignes med tidligere målinger, forklarer fagsjef Geir E. Engen i Mediebedriftenes Landsforening.

Eksklusive rettigheter

For Østlands-Posten er antall betalende abonnenter viktigere enn antall lesere.

– Vi jobber nå knallhardt med å rekruttere nye betalende abonnenter, og at de skal få mest mulig eksklusivt innhold. Den beste rekrutteringskanalen er journalistikken vi leverer. Klarer vi det, vil vi også kunne tilby stadig mer relevant lokaljournalistikk, sier Svendsen.

Et ledd i denne satsingen er eksklusiv live dekning av sportsbegivenheter. En god stund har ØPs abonnenter hatt tilgang til fotball på nivåene under eliteserien. Nå er også avtalen med Håndballforbundet klar.

– I så måte er den eksklusive rettigheten som Amedia nå har fått for toppserien i håndball gull verdt for ØP og våre abonnenter. Nå kan vi følge LHK live i alle seriekampene, med proffe sendinger og kommentatorer.

Artikkeltags