FRA TOGSPOR TIL TURVEI?: Med et nye tilbudet som Bane Nor har lagt på bordet kan man muligens være et steg nærmere turvei på den nedlagte jernbanetraseen mellom Porsgrunn og Larvik. Foto: Bjørn-Tore Sandbrekkene, OP.no Les også Tilbyr eiendom og ti millioner kroner, men i Larvik er det ingen jubel: – Vesentlig lavere enn hva vi anser som nødvendig
ER BEVILGET MIDLER: Lene Westgaard-Halle sier det allerede ligger prosjektmidler i statsbudsjettet til ny jernbane gjennom Vestfold: - Nå må vi bare sørge for at det også framover kommer midler. Foto: Bjørn-Tore Sandbrekkene Les også Skuffet over at Bane NOR foreslår å bremse igjen: – Vi må kjempe sammen
NSB. Vestfoldbanen. Barkåker. Dobbeltspor. Jernbanen. Jernbane. Foto: Asbjørn Olav Lien Les også Ikke la debatten bli ensporet
BARE SAMTALER: Ordfører Erik Bringedal vil ha med Bane Nor Eiendom på utbygging i Indre havn. Foto: Arkiv Les også Ordføreren vil ha frigitt områder i Indre havn: – Dette et kanskje noen av de aller beste områdene vi har
FRYKTER BYUTVIKLING BLIR HEMMET: Både Truls Vasvik, til venstre, og Rune Høiseth sier det nå blir viktig å sørge for at utbygging av dobbeltspor helt til Skien kommer med i Nasjonal Transportplan. Foto: Bjørn-Tore Sandbrekkene, Østlands-Posten Les også Reagerer på Bane NOR-direktørs uttalelser: – Dette vil føre til stans i byutviklingen i Larvik
Ordfører Erik Bringedal. Foto: Bjørn-Tore Sandbrekkene, Østlands-Posten Les også Respektløst av Bane NOR
Lars Tangerås, prosjektdirektør i Bane NOR Foto: Anne Mette Storvik/Bane NOR Les også Slik får vi mer jernbane for pengene
OMLEGGING: Nordgående løp av omleggingsveien (lengst til høyre i bildet) åpnes mandag 30. november. Foto: Jan Morten Roberg, Bane NOR Les også Mandag legges trafikken om på E18
FORSINKELSER: Vy opplyser at togpassasjerer må regne med forsinkelser og innstilte tog på grunn av feilen på sporveksleren ved Nykirke. Foto: Asbjørn Olav Lien Les også Vestfoldbanen var stengt i flere timer mellom Tønsberg og Holmestrand
Les også Larvikskvinne politianmeldes etter fotografering: – Jeg ville bare ta kule bilder, og aksepterer ingen bot
FIRE I TIMEN: Dersom signalene fra Bane NOR og samferdselsministeren blir fulgt opp, får Tønsberg både flere og raskere tog mot Oslo enn byer lenger sør i fylket. Her suser et tog fra nord inn i Jarlsbergtunnelen. Foto: Asbjørn Olav Lien Les også Signal fra Bane Nor: Utsetter eller dropper InterCity sør for Tønsberg
ENDRES IKKE: Verken departementet, BaneNOR eller ordfører Erik Bringedal har tro på at valget av Kongegata som stasjonsplassering vil bli endret. Foto: BaneNOR Les også Frykter ikke at Kongegata blir valgt bort: – Forholder meg til at det alternativet vil gjelde uansett
JUBLER: Morten Skuggedal, til venstre, og Svein Arne Gusland i Verningen velforening sier at lokalmiljøet nå endelig kan slappe av og se framover. Foto: Bjørn-Tore Sandbrekkene Les også Stor glede på Verningen: – Det er klart det har vært frykt
SKUFFET: Thor-Anders Lundh Håkestad hos Lundhs sier avgjørelsen vil være negativ for verdiskapningen i Larvik. Foto: Bjørn-Tore Sandbrekkene, Østlands-Posten Les også Skuffet over valget, men glad for at en avgjørelse er tatt
PERMANENT LØSNING? Samferdselsministeren sår nå tvil om det i det hele tatt blir ny jernbane løsning gjennom Larvik, eller om vi må klare oss med den gamle på ubestemt tid. Foto: Bjørn-Tore Sandbrekkene, arkivfoto Les også Ventet på viktig avklaring, så kom en ny kalddusj: – Vi kan ikke leve i det uvisse i uoverskuelig framtid
KORRIDORER: Larviks politikere vil ha Verningen. Det vil ikke Bane NOR. Les også Så mye kan steinindustrien tape på valg av Stålaker-korridor – nå skal avgjørelsen tas
STOPPER I DRAMMEN: Skal du ta toget nordover i sommer bør du beregne ekstra god tid. Foto: NSB Les også Vy ber deg beregne ekstra reisetid i sommer
TÅRNHUS: Planene innebærer et signalbygg ved den nye jernbanestasjonen som er 65 meter høyt, og kan gi plass til 20 etasjer. (Illustrasjon: Rambøll) Les også – 65 meter høyt kan bli spennende, sa Trond Clausen (H) om gigantprosjektet i Bugården
KNUTEPUNKT: B16 og Rambøll vil sammen med Bane NOR og kommunen skape det nye knutepunktet sentralt i Sandefjord. Her ses tårnbygget i Bugårdsbakken 17. T.h. den nye jernbanestasjonen. (Illustrasjon: Rambøll) Les også Her vil de bygge bærekraftig stasjonsby med 160 leiligheter og tårnhus
GLADNYHET TIL TØNSBERG: Utbyggingsplanene er optimalisert. – Dermed kan vi åpne sammenhengende dobbeltspor med to tog i timen på Vestfoldbanen til Tønsberg i 2024, et helt år tidligere enn først planlagt, sier Hanne Stormo i Bane Nor. Foto: Asbjørn Olav Lien / Anne Mette Storvik Les også Åpner dobbeltspor helt til Tønsberg ett år før planen: – Jeg er veldig fornøyd
INNSPURT: Både Larviks ordfører, Erik Bringedal, til venstre, og grunneier Rolf Gjerstad håper ny jernbanetrase vil bli over Verningen. Det er det blant annet Lise Solbakken i planavdelingen i Kommunal- og moderniseringsdepartementet som skal avgjøre. Foto: Bjørn-Tore Sandbrekkene, Østlands-Posten Les også Siste rundtur og møte før den endelig avgjørelsen – når den kommer er fortsatt ikke klart
DE BERØRTE: Bakgrunn for møtet var å spørre ordføreren hvorfor det ikke har kommet svar på mine leserbrev om Kongegata-alternativet, og om hva de berørte kan forvente. Foto: Illustrasjon: Bane NOR Les også Mitt møte med den nye ordføreren
FRAM OG TILBAKE: Etter at de gamle jernbanesporene ble frigjort for å få ut materiell fra Bane NORs lager, er de igjen delvis skjult under asfalt. Foto: Per Marvin Tennum Les også Elveveien midlertidig stengt
KAN TA TID: Hvor ny stasjon skal ligge og hvor en framtidig jernbanetrase skal gå er uvisst. Det er opp til departementene å bestemme. Foto: Sigfrid Kvasjord, arkiv Les også Usikkert når departementene tar endelig avgjørelse i jernbanesaken
UENIGE: Bane NORs Hanne Sophie Solhaug og ordfører Rune Høiseth. Nå er meklingen avlyst. Foto: Lasse Nordheim, arkiv Les også Avlyser mekling om jernbane: – Beklagelig
STARTER MEKLING: Tirsdag neste uke starter meklingen mellom Bane NOR og Larvik kommune. Her er ordfører Rune Høiseth sammen tidligere planleggingssjef i Bane NOR, Hanne Sophie Solhaug. Foto: Lasse Nordheim, arkiv Les også Neste uke starter meklingen mellom Bane NOR og Larvik kommune om InterCity-løsning
VELLYKKET: Møte ble vellykket i den forstand at han lover å komme med et svar på mine innlegg, skriver Tore Larsen. Foto: Joachim Hellenes Les også Mitt møte med ordføreren .
FOR VIKTIG: Trasé og stasjonsplassering er for viktig til at uvitenhet kan låse saken med et uriktig vedtak, skriver Leif Røsholt. Les også Kongegata-vedtaket – uvitenhetens fasitsvar
MULIG STASJON: Slik kan den nye stasjonen i Stokke bli seende ut i fremtiden. Men stasjonen kan måtte vike fordi myndighetene har gitt beskjed om at kostnadene til InterCity-utbyggingen må reduseres. Foto: Illustrasjonsfoto Les også Bane NOR med forslag om å kutte ny togstasjon i Stokke, for å spare penger: – Vi må bruke all vår kraft for å påvirke og legge press på dem i Oslo
Forkastes? Jeg blir ikke overrasket om Bane NOR finner alternativet Kongegata så dyrt at det blir forkastet. Da må man til igjen, og man må skyve beslutningen enda lenger fram i tid, skriver Inge Bergeland.Illustrasjon: Bane NOR Les også Er det galskap?
En rekke ordførere i Vestfold og Telemark har bedt Drammen bystyre om å bestemme seg om bybrua. Blant de urolige er Telemarks fylkesordfører Sven Tore Løkslid (øverst), ordfører i Larvik, Rune Høiseth, kollegaen Rune Hogsnes i Vestfold og ordfører i Sande, Elin Weggesrud. Foto: Illustrasjon Les også Høiseth & Co. er urolige, nå gir de klar beskjed til Drammen: – Vær så snill, sørg for en avgjørelse
USIKKERHET: Mange boliger i sentrum vil bli berørt av en ny jernbane med stasjon i Kongegata. Foto: Arkivfoto Les også Nå må Bringedahl og Høiseth svare!
Viadukten på gamle E18 rives i disse dager Foto: Heoppslag i ØP av Bjørn-Tore Sandbrekkene Les også Bergeløkka – løvens siste klynk!
SKIFTER SKINNER: De hvite sekkene inneholder clips som skal brukes til å skifte skinner på denne strekningen i helga. Naboer skal være varslet om at det blir nattarbeid. Foto: ØP-tipser Les også Derfor ligger det fullt av hvite sekker langs jernbanen nå
LES: Men dagens politikere kan legge til rette for at flest mulig tar toget. Jeg vil anbefale Tor Bjørvik og andre skeptikere til sentral plassering å lese en rapport fra Transportøkonomisk Institutt som heter «Effekter av sentral og ikke-sentral lokalisering av jernbanestasjoner», skriver SVs Bergljot Styrvold. Les også Fakta - Tor Bjørvik
EN VISJON? Jeg savner en indre havn i Larvik, en småbåthavn som medfører liv og røre og omsetning. Det vil være mye mer enn et leskur og perrong. En småbåthavn som fremhever Larvik fra Tollerodden til Tenvik. En visjon? skriver statsviter Geir Askløv. Foto: Terje Svendsen Les også Den rare valgkampen
Slik ser Åke Berg for seg hvordan Indre Havn-alternativet kan komme til å oppleves. Foto: Åke Berg Les også En stemme til Bedre Larvik eller Fremskrittspartiet blir en stemme til stasjon i Indre Havn
ADVARER: Hanne Stormo advarer mot å ikke bygge ny bybru i Drammen. Det kan blant annet ramme Vestfoldbanen. Foto: ANNE METTE STORVIK Les også Bru-rot kan ramme Vestfold-togene: – Må bestemme seg nå
BERGELØKKA: Den foreslåtte traseen vil rasere Bøkeskogen ned mot Kilen, gi en ny viadukt gjennom skogen og flytte byutviklingen i Larvik bort fra Fjordbyen, skriver Bård Jervan i denne kommentaren. Foto: Louise Samnøy Les også Ikke kast bort stemmen din!
BERGELØKKA: Illustrasjon av prosjektgruppa med ny jernbanestasjon på Bergeløkka. Foto: PROSJEKTGRUPPA Les også Så var allikevel vårt traséforslag teknisk gjennomførbart
BEDRE Å VENTE: Jeg tror at det er bedre at toget kommer to-tre år seinere enn at vi får en feilplassert stasjon for all framtid, skriver Tor Bjørvik. Foto: Asbjørn Olav Lien Les også Vi vil ha fakta på bordet
TOGSTANS: Strømproblemer førte til togstans i morgentimene mandag, på strekningen mellom Larvik og Sandefjord. Toget sto blant annet stille på Torstrand. Foto: Henning Rugsveen Les også Deler av Vestfoldbanen stengt igjen