La oss gripe muligheten

Av
DEL

MeningerVi står i disse dager framfor et viktig og spennende valg for byen vår. Høringen fra Bane Nor krever at vi tar stilling til banevalg for en dobbeltsporet Vestfoldbane. Valget står nå mellom togstasjon og trasé i Kongegata eller Indre Havn.

Når Bane Nor anbefaler plassering av togstasjonen i Indre havn ”høy løsning” så er dette basert på kostnader i prosjektet. For oss innbyggere er valget mer sammensatt, vi står fremfor et viktig og spennende valg for byen vår.

Kongegata gir muligheter for både byen og Indre Havn. Av de to alternativene vi står ovenfor synes Kongegata som et klart valg med mange positive fordeler for byen og videre utvikling i Indre havn.

Kongegata bidrar til mer liv og flere mennesker til sentrum:

- Tilfører liv og mennesker inn i sentrum (bra for byen og næringslivet på sikt)

- Gir mulighet for modernisering og en bedre planløsning for et litt ”slitt” sentrum

- Gir en kortere og mer effektiv reisetid med høyere hastighet (Skien – Tønsberg)

- En kortere trasé med mindre høydeforskjell fra Kleivertunellen til stasjon i Kongegata

- Plassering Kongegata forhindrer berøring av verneverdig område ved Herregården

Bidrar til positiv utvikling mellom by og en åpen sjøfront:

- En åpen sjøfront er unik for Larviks beliggenhet og identitet (sjøfartshistorie)

- En åpen sjøfront gir muligheter for en god kobling mellom by og sjø med fri sikt (horisont)

- En åpen sjøfront gjør oss mer attraktiv som sommerby og gjestehavn (utvikling havn)

- En åpen sjøfront har mer areal til utvikling og vekst (aktiviteter, kulturliv, restauranter)

La oss gripe denne muligheten og bidra til en spennende byutvikling. En åpen sjøfront med vekst og potensiale og et pulserende sentrum med et nytt liv til byen vår.

15. mars er høringsfristen over og politikerne må ta et viktig og riktig valg.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags