Kongegata-vedtaket – uvitenhetens fasitsvar

FOR VIKTIG: Trasé og stasjonsplassering er for viktig til at uvitenhet kan låse saken med et uriktig vedtak, skriver Leif Røsholt.

FOR VIKTIG: Trasé og stasjonsplassering er for viktig til at uvitenhet kan låse saken med et uriktig vedtak, skriver Leif Røsholt.

Av
DEL

MeningerUvitenhet er skråsikkerhetens surdeig. Statens infrastrukturutbygging med dobbeltsporet jernbane gjennom Larvik kommune ga Larvik kommunestyre mulighet til medvirkning i planleggingen av sporvalg og stasjonsplassering. Denne anledning misbrukte kommunestyret ved å vedta utredning bare mot sentrum. Dermed bygde de en mur mot viten om hva alternative traseer kunne tilføre prosjektet. Senere har muren blitt voktet vel.

Så står vi i dag med et vedtak til en uvirkelig kostnad både i kroner og ødeleggelse av byen. Veldig få forstår at dette er en løsning som byen er tjent med i de neste hundre år.

La oss fjerne blikket fra tunnelåpningen i Kleivertunnelen og se en bro over Farriselva sør for trafikkmaskinen. Der kan sporet komme forbi Bergeløkka og forsvinne inn i fjellet for å lage en S med kurvatur som tilfredsstiller fart, for så å finne den nåværende tunnel. Denne S vil antakelig koste det halve av erstatningen for hus og grunn ved Kongegata-alternativet. Denne løsning gir anledning til å føre sporet den korteste, retteste og billigste vei fra Elveveien og til Farriseidet. Med bro over Lågen nord for Hegdal, som kan fange begge de aktuelle korridorene østfra, kan traseen gå under Tagtvedt og Nanset med fullverdig stasjon Nanset/Månejordet. Hvor lavt bestemmes av stigningskrav. Denne parsell koster antakelig det halve av turen gjennom sentrum.

I tillegg til å spare byen for ødeleggelse og landet for penger får vi en bedre trafikkløsning. Vi får Månejordet til disposisjon for parkering, rutebilstasjon og stasjonsfasiliteter bare vi løfter det nærmere månen og lar gamle og unge fortsette sin utfoldelse på taket. I tillegg fører vei fra Farriseidet til stasjonen togbrukerne fra sør og vest utenom sentrum. Rundkjøring ved Tjøllingveien/Hegdal-krysset og ny vei og bro over Lågen med tilknytning til Elveveien vil føre trafikk østfra utenom sentrum. Trafikk nord fra til stasjonen får samme fordel.

Denne plan vil tjene Larvik by, resten av kommunen og landet Norge som nasjon på en langt bedre måte enn Kongegata-alternativet. Det vil i liten grad hemme planløsninger framover, det vil også lett ta imot framtidig økning i togtrafikk.

Skulle noen mene at Nanset/Månejordet er perifert, så! Hvor bor dagpendlerne, hvor bygges det for yngre folk i dag og i morgen?

Uten å mene noe om bilbruksutvikling framover tviler jeg på om det er lurt å legge stasjonen til det bratteste og trangeste sted i byen.

Trasé og stasjonsplassering er for viktig til at uvitenhet kan låse saken med et uriktig vedtak.


Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags