Hallevannetbrua nominert til prestisjepris – en pris Bane NOR ville ha

Stor: Hallevannetbrua er et dominerende element ved Hallevannet.

Stor: Hallevannetbrua er et dominerende element ved Hallevannet. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Brua på den nye dobbeltsporede jernbanestrekningen mellom Larvik og Porsgrunn er en av seks finalister til Betongtavlen 2018.

DEL

– Dette synes vi naturligvis er svært hyggelig, og vi er veldig stolte av Hallevannetbrua slik den har blitt, sier delprosjektleder i Bane NOR, Roar Johansen, til Østlands-Posten.

Prestisjetungt

Betongtavla er en prestisjetung utmerkelse som gis til bygg eller anlegg i Norge, hvor betong er anvendt «på en miljømessig, estetisk og teknisk fremragende måte». Prisen deles ut etter innstilling av en komité på fem medlemmer, hvor to er oppnevnt av Norske arkitekters landsforbund og tre fra Norsk Betongforening.

I fjor gikk prisen til den nye Holmestrand stasjon.

Lengst i Norge

Hallevannetbrua er i dag den lengste fritt frambygde jernbanebrua i Norge. Den er den lengste av de ti bruene som er bygd av Farriseidet-Porsgrunn prosjektet. Det er en betongkassebru med total lengde 436 meter, og den består av 13.000 kubikkmeter betong og 3.300 tonn med armering.

Roar Johansen forteller på Bane NORs nettside at det er jobbet mye med utformingen av brua.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Hallevannetbrua sett undenfra.

Hallevannetbrua sett undenfra. Foto:

– Brua krysser over Hallevannet som er en reservedrikkevannskilde i Larvik. Dette medførte strenge krav til fundamentering, estetikk og teknisk utforming av brua.

– Det å hindre forurensning har vært svært viktig, og blant annet er brua konstruert slik at alt overvann, også regnvann, blir ledet inn i brua, og så renset før det blir ført ned i grunnen, sier Johansen.

Ville ha prisen

Roar Johansen sier at det var en del av forutsetningen da brua skulle prosjekteres at man ønsket at den skulle få denne prisen.

– På grunn av høye krav til estetisk utforming av brua, og verdisetting av landskapskvaliteter i området rundt brua, har rådgiver ÅF designet brua med dette i tankene. Brua skulle ikke bare være pen å se på i seg selv, men den skulle også visuelt sett passe inn i landskapsrommet, samtidig som den ikke skal ta for mye oppmerksomhet vekk fra landskapsrommet, sier han.

Betongtavla er et samarbeid mellom Norske arkitekters landsforbund, Norsk Betongforening og Tekna. Prisen ble første gang utdelt i 1961. Utmerkelsen har gått til et jernbaneanlegg to ganger tidligere; første gang var i 1999 da vei- og jernbanebruene over Hølendalen på Østfoldbanen fikk prisen, og i fjor fikk Holmestrand stasjon prisen.

(se flere bilder nederst i artikkelen)

Her en detalt fra byggeprosessen.

Her en detalt fra byggeprosessen. Foto:

Fakta Hallevannetbrua

Prosjekteringsperiode 2009-2013 
Byggeperiode mai 2013 - april 2016.
Åpnet for trafikk i september 2018.

Byggherre: Bane NOR SF 
Entreprenør Skanska Norge AS
Prosjekterende rådgiver ÅF Engineering 
Prosjekterende geologi og geoteknikk NGI

Artikkeltags