Oooops, her gikk det galt! Men de var ikke de eneste som fikk trøbbel ...

OOOPS: Gang på gang gikk det galt for båtførere i Vestfold i sommer.

OOOPS: Gang på gang gikk det galt for båtførere i Vestfold i sommer. Foto:

Rekordmange båtskader og store erstatningsutbetalinger i Vestfold etter knallsommeren.

DEL

Sol og sydenvarme i flere uker lokket mange ut på sjøen i sommer. Men det gikk ikke alltid helt problemfritt for seg.

Forsikringsselskapet Gjensidige melder at det fine været har ført til rekordmange båtskader og store erstatningsutbetalinger i Vestfold.

– En oversikt fra Gjensidige viser at selskapet i perioden april til august har registrert 120 båtskader i Vestfold. Dette er en økning på nærmere 80 prosent sammenlignet med i fjor, sier Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige.

LES OGSÅ: Dette synes vestfoldinger er mest irriterende på sjøen

15 millioner

For forsikringsbransjen totalt anslår Voll at kan det være snakk om nærmere 500 båter i Vestfold som har kjørt på grunn, kollidert eller fått annen skade.

Gjennomsnittsskaden hos Gjensidige ligger på rundt 30.000 kroner. Beregninger viser at forsikringsbransjen har utbetalt nærmere 15 millioner kroner i Vestfold etter ulike båtskader denne sommeren.

LES OGSÅ: Mannskapet på redningsskøyta: – Det hender vi ber folk om å bytte inn båten i en bobil

– Det er ofte motor og skrog som får gjennomgå når en kjører på grunn, noe som ofte medfører store og kostbare skader. I noen tilfeller snakker vi om skader på opp mot flere hundre tusen kroner, sier Voll.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige.

Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige. Foto:

– I enkelte perioder har takstmenn i Gjensidige fått over 10 saker på bordet samtidig der fortvilte båteiere hadde fått skadet båten sin. Vi hadde nok forventet flere skader på grunn av det fine været denne sommeren, men at økningen er så kraftig, overrasker oss, sier Voll.

LES OGSÅ: Knut måtte rykke ut til båthavari nummer fire på to dager (+)

Litt for stor motor

Skadene domineres av grunnstøtinger der båter har gått på et skjær eller land eller kjørt på flytende gjenstander i sjøen. Det er også vært flere kollisjonsskader i forbindelse med at man legger til eller fra kai.

– Vi vet at mange kjøper båt med litt for stor motor før nødvendig kompetanse er på plass. Da nytter det ikke med kostbart navigasjonsutstyr om en ikke kan bruke verktøyet, sier Voll.

Artikkeltags