Test av Ford EcoSport: Ny mini-SUV med enkelte svakheter

KRAFTIG OPPGRADERT: Nye EcoSport føles mye mer europeisk enn tidligere, men har fortsatt et forbedringspotensial.

KRAFTIG OPPGRADERT: Nye EcoSport føles mye mer europeisk enn tidligere, men har fortsatt et forbedringspotensial. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

I nye Ford EcoSport kombineres robustheten til en SUV med bybilens praktiske egenskaper. Nå står også firehjulstrekk på menyen. Men den nye modellen har noen mangler.

DEL

EcoSport er navnet på en liten SUV, opprinnelig utviklet for salg i Sør- og Mellom-Amerika, fra 2003. Andregenerasjonen fra 2012 ble basert på plattformen til Fiesta og lansert globalt.

I 2014 startet salget i Europa. Det tok imidlertid ytterligere to år før den norske importøren satte indisk bygde EcoSport på modellprogrammet sitt.

I fjor høst ble produksjonen flyttet til Romania samtidig som at modellen gjennomgikk en større oppgradering. Kia Stonic, Peugeot 2008 og Renault Captur er noen av konkurrentene til Ford EcoSport.

LES OGSÅ (+): Dette kan bli en helt perfekt bil for Norge 

Tøffere å se på

Nye EcoSport har fått et mer dynamisk eksteriør og du ser nå i større grad bilens slektskap til Fords andre SUV-er som Kuga og store Edge. Interiøret er mer moderne og brukerorientert enn før, med blant annet en 8-tommers berøringsskjerm og oppvarmet ratt. Men det skinner fortsatt gjennom at modellen i utgangspunktet er tilpasset markeder med lavere kjøpekraft enn vi har i vår del av verden.

Størrelsesmessig er dette å regne som en liten crossover. Dette betyr fin plass for de to som sitter foran, men ganske begrensede plassforhold i baksetet. Forsetene byr på bra komfort.

Du kan justere gulvet i bagasjerommet og velge mellom 334 eller 356 liter stort bagasjerom, eller legge setene ned og få et flatt lasterom på 1.238 liter.

EcoSport har sidehengslet bakluke, en løsning som blant annet mange japanske SUV-er var utstyrt med for noen år siden. Luka åpnes med et håndtak i høyre baklys (!), men kan være tung å få opp selv når bilen står plant parkert.

(Saken fortsetter under bildeserien)

4WD

Med denne faceliften kommer Ford EcoSport for første gang med firehjulstrekk. Fords firehjulstrekksystem måler bilens veigrep og justerer kreftene fortløpende for best resultat. Kreftene kan fordeles opp til 50/50 mellom for- og bakhjul og kraftfordelingen skjer umiddelbart. Vår testbil var imidlertid forhjulsdrevet, så dette fikk ikke vi prøvd ut.

EcoSport lanseres med en helt ny 1,5-liters dieselmotor som leverer mer krefter (125 hestekrefter) kombinert med lavere CO2-utslipp enn tidligere. Et viktig motoralternativ for store deler av Europa, men kanskje ikke så aktuell motor i Norge på grunn av alt det negative dieselfokuset hos oss.

I tillegg er nye EcoSport tilgjengelig med Fords svært prisbelønte enliters EcoBoost bensinmotor med 125 eller 140 hestekrefter, samt en 95-hesters dieselmotor. Men vil du ha trekk på alle fire hjul, må du uansett velge den dieseldrevne 125-hesteren.

Også EcoSport er utstyrt med siste versjon av Fords infotainment-system «Sync 3» samt cruisekontroll med justerbar hastighetsbegrenser og ryggekamera.  

LES OGSÅ (+): Test av nye VW T-Roc: Friskus fra Wolfsburg 

Ikke autobrems

Dessverre mangler denne modellen fortsatt automatisk nødbrems, et system som skal gjøre at bilen bremser av seg selv om en ulykke er i ferd med å skje, og dermed et svært viktig utstyr for økt trafikksikkerhet. Rart at dette ikke er løst i denne oppgraderingen. Blindsonevarsling og 9 kollisjonsputer er derimot på plass i Ford-en.

For første gang er Ford EcoSport tilgjengelig som en sporty ST Line-modell, som vi kjørte. Her får man styling-elementer som sideskjørt, svarte takrails, aluminiumsfelger og andre sportslige detaljer som virkelig løfter bilen både utseende- og opplevelsesmessig.

EcoSport byr på greie kjøreopplevelser ved vanlig bruk. Men de ekstra skarpe og flotte kjøreegenskapene til nye Fiesta kan du glemme – problemet er trolig det høye tyngdepunktet, som gjør det vanskelig å få god balanse i bilen. Som i andre korte og høye biler blir det litt hopp og dans, spesielt på dårlige landeveier. Styringen er derimot presis og kommuniserer godt med sjåføren på alle typer underlag – og motoren trekker bra. Regn med noe hjul- og motorstøy i motorveifart.

For dyr?

EcoSport er en del av Fords strategier om å pushe modeller fra ulike kontinenter til Europa. Målet med EcoSport har utvilsomt vært å lage en billig og praktisk bil for flest mulig mennesker, men på grunn av de norske bilavgiftene blir ikke EcoSport spesielt rimelig her.

Forbedret kvalitet og introduksjon av firehjulstrekk til tross – EcoSport føles ikke helt på høyde med de beste konkurrentene. Men kan du leve med enkelte svakheter, er EcoSport en snerten og lettkjørt by-SUV. Og vi må innrømme at vi ble sjarmert av den pene hvite testbilen med sort tak og stilige sportsdetaljer. 

FAKTA FORD

  • Testet modell: EcoSport 1,0 125 ST-Line aut.
  • L/B/H (meter): 4,10/1,77/1,63
  • Motor: 1,0 bensin/125 Hk/200 Nm
  • Ytelser: 0-100 km/t: 11,0 sek. Toppfart: 180 km/t
  • Forbruk: 0,58 l/mil. CO2: 134 g/km
  • Pris (kr.): Fra 256.200. Testet bil: 359.000 inkl. ekstrautstyr.

Artikkeltags