Elbil-studien får slakt: – Full av feil

SLAKTER STUDIE: En tysk studie kom til konklusjonen at elbiler har høyere utslipp CO2-utslipp enn dieselbiler. - En ubrukelig studie, sier Christina Bu i Elbilforeningen. Foto: Mariam Butt (NTB scanpix)

SLAKTER STUDIE: En tysk studie kom til konklusjonen at elbiler har høyere utslipp CO2-utslipp enn dieselbiler. - En ubrukelig studie, sier Christina Bu i Elbilforeningen. Foto: Mariam Butt (NTB scanpix)

Av

Elbilforeningen reagerer sterkt etter en fersk studie fra Tyskland, som viser hvordan elbiler har et høyere CO2-avtrykk enn dieseldrevne biler.

DEL

(Nettavisen) - Denne studien er full av feil og bygger på et helt galt sammenligningsgrunnlag, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen, til E24.

den ferske undersøkelsen gjennomført av Tysklands ledende økonomiinstutt, fant man ut at det å kjøre elbiler som Tesla er verre for klimaet enn å kjøre diesel-bil.

Tar man høyde for CO2-utslippene knyttet til produksjon av batteriene og den tyske energimiksen, er utslippene fra elbiler «i beste fall litt høyere enn utslippene til en diesel-bil, og ellers mye høyere», heter det i konklusjonen. Man fant blant annet ut at en Tesla Model 3 har mellom 11 og 28 prosent høyere CO2-utslipp enn dieselbilen Mercedes 220d.

Sjokkstudie: Elbiler har høyere CO2-utslipp enn diesel-biler 

- Fremstår så skitten som mulig

Bu i Elbilforeningen mener at tallene til de tyske forskerne gjør at elbilen fremstår så skitten som mulig, og det motsatte for dieselbilen. Hun poengterer at den første feilen i studiet er at elbilbatteriet må byttes ut etter ti år og 150.000 tilbakelagte kilometer.

Til E24 sier generalsekretæren at ikke engang bilprodusentene selv opererer med levetid på kun ti år, og at det allerede finnes elbiler i dag som har vært lengre ute på veien.

En enda større feil med undersøkelen, ifølge Bu, er at forskerne brukte en gammel metode for å beregne utslippene fra den dieseldrevne Mercedesen. En metode som i mange tilfeller viste utslippsnivåer som var 40 prosent lavere enn det kjøretøyet slapp ut, og at EU derfor valgte å bytte målemetode i fjor.

Viser motsatte resultater

Thor Egil Braadland som er seniorforsker på politikk i NAF, kommer med støtte til generalsekretæren i elbilforeningen. Til E24 forteller han at forskerne har utelatt å regne inn miljøkostnadene tilknyttet det dieselbilen trenger, som forbrenningsmotor og eksosanlegg, noe som elbilen ikke trenger.

Han legger til at nesten alle andre studier på samme område viser motsatte resultater.

Artikkeltags