Ikke bevis for flere brannstiftere på Scandinavian Star

Fra brannen på Scandinavian Star

Fra brannen på Scandinavian Star Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Etterforskningen etter Scandinavian Star-brannen avsluttes uten at det tas ut tiltaler.

DEL

Etter to års etterforskning konkluderer politiet med at det ikke er bevis for at det var flere brannstiftere ombord på Scandinavian Star, og etterforskningen avsluttes uten innstilling om tiltaler, skriver VG.

Den andre runden med etterforskning av dødsbrannen avsluttes uten tiltaler, skriver VG , som har fått innsyn i etterforskningsmaterialet som presenteres på en pressekonferanse tirsdag.

Brannsakkyndige Kjell Schmidt Pedersen og Øystein Jæger Meland, som også var sakkyndige i 1990, mener at brannene etter den første hovedbrannen, var følgebranner og ikke nye, påsatte branner. Dermed tilbakeviser de at deler av mannskapet sto bak flere branner på skipet, som det ble hevdet at var ledd i en forsikringssvindel. Pedersen og Meland slår nå fast at den første brannen førte til at intens varme spredte seg i stålkonstruksjonen i skipet og antente brennbart materiale og gasser.

Advokat Sigurd Klomsæt for Stiftelsen Ny etterforskning av mordbrannen Scandinavian Star ønsker ikke å kommentere saken overfor avisen.

Les også: Sentral under etterforskningen

To hovedspor

Fakta om Scandinavian Star-ulykken

-  Ferja Scandinavian Star ble satt inn på ruten Oslo – Frederikshavn fredag 6. april 1990. På den første turen brøt det ut brann. 159 personer omkom, de fleste var nordmenn.

- Brannen startet trolig ved 2-tiden natt til lørdag 7. april. De første meldingene gikk ut på at alle var reddet. Noen timer senere ble det klart at et stort antall mennesker ikke hadde kommet seg ut. Skipet ble trukket til Lysekil i Sverige, der de omkomne ble hentet ut og identifisert.

- Det ble funnet flere mangler ved redningsutstyret om bord. Den norske kapteinen og to danske redere ble stilt for retten og dømt til korte straffer.

- En dansk lastebilsjåfør som omkom i brannen, ble utpekt som skyldig i brannstiftelse.

- I ettertid er det kommet fram nye opplysninger, og Støttegruppen for overlevende og pårørende har krevd ny etterforskning. Blant annet er det hevdet at eiere og mannskap kan ha stått bak brannen. Undersøkelser viser at det var flere branner som startet på flere forskjellige steder i skipet, og på forskjellige tidspunkter. (©NTB)

Det ble funnet flere mangler ved redningsutstyret om bord, og den norske kapteinen og to danske redere ble stilt for retten og dømt til korte straffer etter brannen. I ettertid kom det fram nye opplysninger, og Støttegruppen for overlevende og pårørende krevde ny etterforskning, noe det ble besluttet å gjøre i 2014. Etterforskningen har fulgt to hovedspor: spørsmålet om brannene var påsatt og de uavklarte økonomiforholdene rundt skipet.

En dansk lastebilsjåfør som omkom i brannen, ble utpekt som skyldig i brannstiftelse. En politirapport fra 2014 slo imidlertid fast at det ikke var grunnlag for å utpeke ham som gjerningsmann, selv om det var grunnlag for å mistenke ham.

Les også: Jan Meyer fra Larvik deltok som en av de første under redningsaksjonen på Scandinavian Star.

Resultat fremlegges

Oslo-politiet legger tirsdag fram resultatene av etterforskningen av brannen om bord i Scandinavian Star i 1990. Ferja ble satt inn på ruten Oslo – Frederikshavn fredag 6. april 1990. På den første turen brøt det ut brann og 159 personer omkom, de fleste av dem nordmenn.

De første meldingene gikk ut på at alle var reddet. Noen timer senere ble det klart at et stort antall mennesker ikke hadde kommet seg ut. Skipet ble trukket til Lysekil i Sverige, der de omkomne ble hentet ut og identifisert.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken