BYBLOGGEN: Kjør kollektivt, for syns skyld

Kostbart: Spar tid og penger, ta toget, sier NSB. Det er vel ikke helt sant.

Kostbart: Spar tid og penger, ta toget, sier NSB. Det er vel ikke helt sant.

Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

Skråblikk 

Spar tid og penger, ta toget! utbasunerer NSB. Det er vel å ta litt hardt i vil jeg tro. I alle fall hvis du regner litt på det.

Drivstoff 56 kroner og bompenger 66 kroner. Det koster meg altså 122 kroner å bruke bilen jeg har stående til å kjøre tur retur Tønsberg.

Sist helg tenkte jeg at jeg like godt kunne ta toget. 224 kroner takk!

Altså, helt alene kan jeg spare over 100 kroner på å bruke bilen min framfor kollektivtransporten.

Visst har jeg hørt at det er lønnsomt å kjøre sammen, i bil, at alle tjener på det. Både den enkelte, passasjeren og samfunnet.

Men at man til og med kan tjene på å kjøre alene i bilen er jo drøyt da? Sånn samfunnsmessig?

Nå var vi to som tok toget og kunne spart et par hundrelapper på å ha tatt bilen.

Selvfølgelig er det greit og avslappende og slikt å ta toget. Hyggelig kan det være også. Men at det er verdt prisen av et par kinobilletter sånn rent underholdningsmessig, er jeg ikke sikker på.

Spaserturen til og fra stasjonene er vel gode for både kropp og sjel, men er de verd prisen av en hel uke på treningsstudio?

LES OGSÅ: Da han droppet dansen på Calle

Jeg er litt i tvil gitt.

Skulle jeg for eksempel dratt en tur til Oslo og tilbake igjen koster toget 688 kroner.

Kostnadene til drivstoff og bompenger på strekningen utgjør visstnok 306 kroner.

Altså, helt alene kan jeg spare 380 kroner? For ikke å snakke om hvis vi var flere! Da kommer toget til kort gitt.

Selvfølgelig kan man spore av her og argumentere med at jeg har driftskostnader på bilen. Ja de har jeg jo uansett. Eller man kan påpeke at parkering koster.

Vel på rent private besøk både i Tønsberg og Oslo har man som regel tilgang til en parkeringsmulighet som sjeldent koster. Og skulle det koste litt så har man jo en besparelse å ta av, siden man kjørte egen bil og ikke tok toget.

Nå prøver ikke jeg å snakke vekk fordelene som kunne vært med toget. Jeg hadde likt et fungerende kollektivtilbud jeg. Men når busser ikke går ofte nok, og billettprisene på tog, og sikkert buss også, overstiger kostnadene ved å bruke bilen man har, da faller litt av troen på at kollektivtilbudet skal vinne miljøkampen. Prisen blir vel uansett for høy, for oss eller oss.

LES OGSÅ: Kong vinter leverer og Harald abdiserer

Artikkeltags