BYBLOGGEN: Blir jeg forfulgt, eller er det bare markedsføring?

FORFULGT: Man kan av og til føle seg både forfulgt og overvåket. Forhåpentligvis handler det mest om markedsføring.

FORFULGT: Man kan av og til føle seg både forfulgt og overvåket. Forhåpentligvis handler det mest om markedsføring.

Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

MeningerHverdagen er låst til aktiviteter som går over nett. Telefon, nettbrett, avislesing, shopping, vekkeklokken, sosiale kontakter, familiekommunikasjon. Ja, nesten alt svever som informasjon der oppe i nettet. Og vi følger med på strømmen uten å tenke på hva som skjer med alt vi gjør. Vi tenker ikke på at det er systemer der som følger alt og kobler våre aktiviteter sammen.

Før i tiden ble folk med slike tanker sett rart på. Man karikerer de som surrehuer med hjelmer og antenner og kledd i stekefolie. Folk som var bekymret for at «noen» så alt.

Vel, nå er det «noen» som ser alt. Eller som får den informasjonen de trenger om deg for at de skal kunne tilby deg eller prøve å selge deg akkurat det de mener du trenger.

LES OGSÅ: BYBLOGGEN: Strømleverandøren min er i støtet

Jeg opplevde for noen år siden å sitte hjemme og søke på et hotell på Tenerife. På en vanlig hotellsøketjeneste på dette nettet alle snakker om.

Jeg booket hotellet etter å ha sjekket det noen ganger. Men samme uke begynte det å dukke opp annonser fra hoteller på Tenerife hos meg. På nett. På Facebook når jeg var der. I Østlands-Posten når jeg var inne for å lese siste nytt på nett. Og i andre aviser og steder jeg besøkte.

Noen der ute visste at jeg lette etter et hotell på Tenerife. Ingen brydde seg om at jeg hadde bestilt. Det visste de tydeligvis ikke. Så de vet ikke alt.

Når sidemannen på jobben her om dagen ble litt i stuss over alle skjorteannonsene som kom opp på hans maskin, visste jeg hva som hadde skjedd.

Det verste var nok at han en gang hadde klikket på en annonse for noen helt spesielle skjorter. Skikkelig sære greier. Ikke skjorter man vanligvis er ute etter. Og dermed drysser det inn med annonser på skjorter, og ja, på spesielle skjorter i sære mønster.

Han ser fremdeles grei ut i snittet, men jeg fikk glimt av en del grelle juleskjorter han viste meg på sin skjerm.

Så hva som skjer de kommende ukene vites ikke.

At han, som så mange andre, blir pepret med annonser han ikke trenger, fordi nettet tror du leter etter slikt, det er sikkert.

Jeg velger å tenke at dette nettet bare er interessert i hvilke annonser og slikt jeg klikker på. Og ikke registrerer alt tullet folk deler med meg i sosiale medier. For der kommer det også mye som noen tror jeg er interessert i. Men det er jeg ikke.

LES OGSÅ: BYBLOGGEN: Hvorfor ikke være fornøyd med å være mainstream?

Artikkeltags