Det var for et par uker siden at jeg scrollet nedover Facebook-feeden min og ante fred og ingen fare. Plutselig dukket det opp noe som fanget oppmerksomheten min. En reklameannonse fra en salong her i byen. Budskapet var ganske enkelt og greit, og timingen var perfekt.
Reklamen var for cyro-behandling, bare et mer fancy og sofistikert ord for fett-frysning. Det går som følger «Vil du ha behandlinger for å fjerne litt fett på mage, bein eller hake før sommeren …?» Selve behandlingen er sannsynligvis bare en del av hva spa- og hudpleieklinikker flest tilbyr. Det er timingen og ordleggingen som får meg til å småkoke.
Vi vet alle at sommeren er den skjøreste tiden for mange, og det å kle seg i mindre klær kan være ens største utfordring. Likevel er det noen som ikke kan la være å utnytte andres usikkerhet. De tjener på det. For hva skjer når de som ikke føler seg helt komfortable med seg selv, får tilbudet om en quick-fix for sommerkroppen? Det er disse som booker timene. Fordi de blir lokket med annonsen som reklamerer for fettfjerning som noe man skal gjøre før sommeren for å få på plass selvsikkerheten – som jo er så viktig om sommeren. Det ligger så mye mellom linjene her.
Det er ikke noe hokuspokus å tolke det videre i den retningen at dette enkle tiltaket skal være selve løsningen på de små eller store kroppskompleksene man har. Dersom du bare fryser bort litt av fettet skal det ordne seg. Dette er ikke helt ukjent innenfor «hvis vi bare endrer litt av problemet utvendig, så utsetter vi det mentale problemet»-tankegangen. Om jeg skal være konkret og personlig mener jeg det er det akkurat denne unødvendige romantiseringen av syke kroppslige tiltak som gjør at vi sitter igjen med hundretusenvis av ungdommer, og sikkert voksne, som ikke tør å vise seg om sommeren. De er redde for at noen skal dømme og sende blikk. Dette blir en indirekte svekking av andre skjøre menneskers selvfølelse. Og ikke bare det, men noen sitter i den andre enden og tjener på det.
Er det rart vi sitter igjen med rekordhøye tall for psykisk uhelse, når slik reklame florerer?
Bare det å få noen til å tenke en ekstra gang over hvordan de ser ut, blir så fullstendig galt. De treffer blink på de mest sårbare. De er der, på rett sted, til rett tid. Dessverre.