Color Line kutter 300 årsverk – kan ikke si noe om hvordan det slår ut for 300 i Larvik

UVISST: Det er foreløpig ikke avklart om det er noen på Superspeed, som seiler mellom Larvik og Hirtshals, som må slutte når Color Line skal redusere med om lag 300 årsverk.

UVISST: Det er foreløpig ikke avklart om det er noen på Superspeed, som seiler mellom Larvik og Hirtshals, som må slutte når Color Line skal redusere med om lag 300 årsverk. Foto:

Color Line må redusere sine kostnader med 300 millioner kroner, for å sikre fremtidig lønnsomhet og sikre fremtidig drift.

DEL

Målet er å at endringene skal gi en innsparing på 250 millioner kroner i 2021. For å klare dette er det om lag 300 årsverk som skal bort.

– Å gå inn på hvordan dette slår ut nå, har vi ikke mulighet til å si noe om nå dessverre, sier Helge Otto Mathisen, konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Color Line, til Sandefjords Blad.

Color Line er hardt rammet av koronapandemien, og spesielt på strekningen Sandefjord - Strømstad, som fortsatt ikke har åpnet for trafikk. Selskapet har om lag 2.500 ansatte fordelt på sin skip, og i mars ble 2.000 av dem permittert da korona-pandemien rammet Norge.

Da fortalte hovedtillitsvalgt og representant for Norsk Sjømannsforbund, som organiserer de fleste av besetningene på skipene, Erina Bryn Kjær, at et flertall av de 2.500 som er ansatt om bord på skip bor i Vestfold, og at om lag 300 bor i Larvik.

LES OGSÅ: Truer med å flytte 100 arbeidsplasser, vurderer Larvik: – Dette er galskap

– Frivillige ordninger

Superspeed fra Larvik var det eneste av Color Lines skip som ikke ble innstilt på grunn av korona, men gikk med gods til Danmark.

– Nå går vi ut med en åpen melding, om det vi så langt vet til nå. Så starter arbeidet til uken med detaljene i dette, sier Mathisen.

Selskapet opplyser at de tillitsvalgte og de ansatte er orientert om bakgrunnen for prioriteringene fremover knyttet til reduksjon av kostnader og effektivisering. Det har også i henhold til hovedavtalen vært gjennomført drøftelser med tillitsvalgte, melder selskapet.

– Color Line legger opp til å bruke mest mulig frivillige ordninger i forbindelse med nedbemanningen, understreker konsernsjef Trond Kleivdal.

Nedbemanningene vil skje både på land og om bord. Color Line opplyser at reduksjonen i årsverk skjer i henhold til hovedavtalen og etter drøftelser med tillitsvalgte.

I tillegg til å kutte stillinger skal selskapet også redusere driftskostnadene. Dette skal oppnås ved å ta i bruk nye muligheter skapt av teknologiinvesteringer i foregående år.

LES OGSÅ: Vigdis og Gro skreddersyr jobbplaner: – Nå har næringslivet i Larvik en unik mulighet!

– Triste nyheter

Hovedtillitsvalgt for Sjømannsforbundet i Color Line, Erina Bryn Kjær, sier til NTB at nyheten er trist og at mange ansatte nå er bekymret.

– Min første tanke er at det er tøffe nyheter for de ansatte. Mange tar det veldig tungt. 300 årsverk er mye, og det er mange som blir rammet både på sjø og land, sier hun.

Samtidig legger Kjær vekt på at omstillingen ikke er til å unngå.

– Det er rett og slett trist, men nødvendig hvis vi skal klare å redde selskapet. Det er unngåelig, dessverre, sier hun.

LES OGSÅ: Sykefraværet har skutt i været. Og det er én gruppe som skiller seg ut.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken