I fjor sommer meldte kunden at en Louis Vuitton-veske hadde falt i vannet på båttur. Samlet skadekrav på veske og mobil var på 29.990 kroner.

– Da saksbehandleren så at den samme kunden hadde meldt inn fire lignende skadesaker de siste fem årene, ble det sådd tvil om hva som faktisk hadde skjedd, sier Roy-André Sørheim Lyngbø, talsperson for forsikringssvindel i Fremtind, i en pressemelding.

Annet navn på kvitteringen

Blant tidligere innmeldte saker er en Hermès-veske til en verdi av 84.000 kroner. I denne saken fikk kunden dekket noe av tapet.

Nærmere undersøkelser fra utrederne viste at kunden hadde fremskaffet kvitteringen på Louis Vuitton-vesken ved å kontakte en selger på Finn.no. Men vesken var aldri blitt solgt.

Det viste seg også at kvitteringen på Hermès-vesken hadde et annet navn enn forsikringskundens.

Forsikringskunden erkjente til slutt deler av forholdene, og ble sittende igjen med et krav om tilbakebetaling av tidligere utbetalt erstatning. Saken ble også politianmeldt.

Politianmelder alle forsøk på svindel

– Sakene viser at mange med fullt overlegg strekker seg langt og er kreative for å skaffe seg penger ulovlig, sier Lyngbø.

Fremtind avdekker forsikringssvindel for om lag 75 millioner kroner hvert år. I snitt ligger svindelsakene på livsforsikring på millionbeløp, mens tilfellene innenfor skadeforsikring ligger på rundt 200.000 kroner.

– Forsikringssvindel forstyrrer spleiselaget som forsikring er, og det gir dyrere forsikring for alle. Vi har nulltoleranse for svindel fordi det rammer alle de ærlige kundene våre. Derfor politianmelder vi alle svindelforsøk vi oppdager, sier Lyngbø.