To DAB-eksperter dro til Tønsberg for å sjekke problembyen, og de fant løsningen

ENS ÆREND: Sjef for radiodistribusjon i NRK Petter Hox (t.v.) og teknisk rådgiver Michel Gascoin i NRK dro ens ærend til Tønsberg for å grave i signalproblemene. Løsningen viste seg å være relativt ganske enkel, og signalene fra senderne på Frodeåsen (i bakgrunnen) gir vegg-til-vegg-dekning overalt i byen.

ENS ÆREND: Sjef for radiodistribusjon i NRK Petter Hox (t.v.) og teknisk rådgiver Michel Gascoin i NRK dro ens ærend til Tønsberg for å grave i signalproblemene. Løsningen viste seg å være relativt ganske enkel, og signalene fra senderne på Frodeåsen (i bakgrunnen) gir vegg-til-vegg-dekning overalt i byen. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

– Tønsberg er en vanskelig by for DAB-signaler.

DEL

(Tønsbergs Blad) Det medgir sjef for radiodistribusjonen i NRK, Petter Hox. Sammen med sin tekniske rådgiver Michel Gascoin har han kjørt byen rundt på jakt etter sonene uten DAB-signaler.

Men nei, ikke ett eneste sted finner de hull i DAB-dekningen.

Ikke før vi setter oss sammen inn i Tønsbergs Blads ett år gamle reportasjebil, som har fabrikkmontert DAB-radio.

LES OGSÅ: Butikkene tjener millioner på at NRK slutter sende på FM-nettet – Elisabeth er en av mange som reagerer

En overraskelse

Men først litt historie om saken, og den skal gi undertegnede en skikkelig overraskelse. I to omganger har jeg fortalt om min begredelige erfaringer med det ekspertmonterte DAB-adapteren i privatbilen, og om mysteriet med full DAB-dekning overalt unntatt i Tønsberg sentrum. I én av artiklene nevnte jeg telefonsamtalene med DAB-eksperten i NRK, altså Michel Gascoin. Nå kan han fortelle mer om konsekvensene av samtalene:

(Saken fortsetter under bildet)

KOBLET INN FABRIKKEN: Etter at Tønsbergs Blad for et drøyt år siden skrev om problemene med dette DAB-adapteret koblet teknisk rådgiver Michel Gascoin i NRK inn Pure-fabrikken i England. De sjekket, og fant en programfeil. Etter en oppdatering ble problemet løst.

KOBLET INN FABRIKKEN: Etter at Tønsbergs Blad for et drøyt år siden skrev om problemene med dette DAB-adapteret koblet teknisk rådgiver Michel Gascoin i NRK inn Pure-fabrikken i England. De sjekket, og fant en programfeil. Etter en oppdatering ble problemet løst. Foto:

– Basert på det du fortalte virket det som om det var noe galt med adapteren. Vi kontaktet leverandøren i England, og da oppdaget de en feil verken de eller vi hadde sett. De tok fram en ny programvare som fikset feilen. Den er tilgjengelig på leverandørens hjemmeside og installeres via en datamaskin eller en app i smarttelefonen.

Så plukker Gascoin fram samme type DAB-adapter jeg en gang i tiden fikk montert i privatbilen min. Han påstår at kvaliteten egentlig er tipp topp, den må bare ha riktig programvare. For demonstrasjonens skyld setter han innstillingen slik den kommer fra fabrikk. Og nå har det riktig programvare. Derfor får vi ingen brudd i lyden mens vi ruller Tønsberg rundt.

LES OGSÅ: Gunnbjørn (80) har 600 radioer. I dag sluttet alle å ta inn favorittkanalen.

Verre med den fabrikkmonterte DAB-radioen

Den fabrikkmonterte DAB-radioen i reportasjebilen er det verre med. Dekningshullene dukker opp på de velkjente stedene: Punktvis langs Nedre Langgate og på Kilen, for ikke å snakke om på Ringveien langs Træla. Og på Eik. Fra baksetet forklarer sjef for radiodistribusjon Petter Hox at DAB-signalene fra naboregionene Oslo, Akershus og Østfold stedvis er svært sterke i Tønsberg sentrum.

(Saken fortsetter under faktarammen)

DAB-dekning overalt

  • NRKs riksdekkende DAB-nett er delt opp i sju ulike regioner. Fylkene Vestfold, Buskerud og Telemark utgjør én regionblokk og benytter frekvensblokk 13A.
  • Samtlige NRK-kanaler ligger i blokken. I displayet vises «NRK Reg 2 BuTeVe», og det er denne som skal legges inn for å slippe signalbrudd i Tønsberg.
  • «NRK Reg 1 OsAkØs» har stedvis god dekning langs Vestfoldkysten, men Reg 2 gir best mottak i Vestfold.
  • FM-nettet i Vestfold ble, som ett av de siste i landet, slukket i september i fjor. Alle DAB-radioer har også FM-mottaker, slik at de kan benyttes også for å lytte til lokalradioer som ennå ikke har gått over til digital radio.
  • DAB-adaptere fås for en tusenlapp og oppover. Er man litt fingernem kan man fint montere dem i bilen selv, eller få egne verksteder til å utføre jobben.
  • De aller fleste nye bilene som selges i Norge har fabrikkmonterte DAB-radioer. Siden Norge er det eneste landet i verden som har gjennomført full overgang til DAB fordyrer dette bilene tilsvarende.

– Det er fort gjort å ta inn NRK fra «feil» region. I Vestfold er det frekvensen for Vestfold, Buskerud og Telemark som gjelder. Når denne brukes forsvinner dekningshullene.

Problemet i reportasjebilen var at de forvalgte NRK-kanalene var lagret med frekvensen fra naboregionen. Når signalene østfra ble svakere tok det tid før radioen skiftet til riktig frekvens. Resultatet var høyst hørbare bortfall av lyd fra radioen.

FORT GJORT: – Det er fort gjort å ta inn NRK fra «feil» region. I Vestfold er det frekvensen for Vestfold, Buskerud og Telemark som gjelder. Når denne brukes forsvinner dekningshullene, sier sjef for radiodistribusjon i NRK Petter Hox (t.h.) og teknisk rådgiver Michel Gascoin i NRK, om DAB-dekningen i Tønsberg.

FORT GJORT: – Det er fort gjort å ta inn NRK fra «feil» region. I Vestfold er det frekvensen for Vestfold, Buskerud og Telemark som gjelder. Når denne brukes forsvinner dekningshullene, sier sjef for radiodistribusjon i NRK Petter Hox (t.h.) og teknisk rådgiver Michel Gascoin i NRK, om DAB-dekningen i Tønsberg. Foto:

Løsningen er ikke nødvendigvis innlysende, men den er enkel, slik Michel Gascoin forklarer:

– Finn fram NRK P1 Vestfold eller en annen NRK-kanal i Vestfold-regionen. Legg den inn som forvalgt stasjon, for eksempel på kanal 1 i den fabrikkmonterte DAB-radioen, eller i adapteren. Da ordner resten seg selv.

LES OGSÅ: Eier du en DAB-radio av dette merket? Da har brannvesenet en viktig beskjed til deg

LES OGSÅ: Tvang lytterne over fra FM til DAB, nå slutter folk å høre på radio

Artikkeltags