- En forundret og frustrert reaksjon på rådmannens valg av Verningen korridoren

Av
DEL

LeserbrevBaneNor FRARÅDER Verningenkorridoren og har varslet innsigelse dersom den likevel velges. Den er dyrest og har flest negative konsekvenser samlet sett. Å velge Verningenkorridoren vil forsinke hele intercity utbyggingen i søndre Vestfold. Dette er fakta!
Hvordan er det da mulig at rådmannen kan konkludere med å velge Verningenkorridoren når det faktisk går tydelig fram at han har lest de siste reviderte fagrapportene fra bl.a. baneNOR, og forstått at det blir dyrest og er flest negative konsekvenser på alle ikke-prissatte temaer som landskapsbilde, friluftsliv, barn og unges oppvekstmiljø, natur, vilttrekk, vernede kulturminner osv osv - og så likevel ikke tar hensyn til det! Men heller tar hensyn til mulige ulemper for Hegdalindustrien (les Lett-tak) i anleggsfasen og mulige usikkerhetsmomenter i f m steinressursene og utvinning i Gjerstadområdet ! Og dette er jo imøtegått av baneNor og delvis av Lett-tak og steinindustrien selv! Lett-tak har jo sagt at bedriften ikke hindres når jernbanetraseen er ferdig bygget, og Lundhs vil jo være tilnærmet ferdig med steinutvinningen i Stålakerbruddet innen jernbanen er i gang, så det trenger ikke bli store konflikter der som ikke er mulig å bøte på.
Hvis Lett-tak skulle velge å flytte pga dette, hvorfor skulle de da velge å flytte ut av kommunen? Vi har store områder på Ringdalskogen tilrettelagt for industri med mer sentral beliggenhet enn Hegdal området med umiddelbar nærhet til E18. I tillegg er det tilrettelagt for boligutbygging på Verningen, hvis folk ønsker å bo i nærheten av arbeidsplassene.

Er ikke dette siste å tenke langsiktig – bygge for framtiden?
Rådmannen sier jo som sant er at vi bygger jernbane for framtiden, det er jo alle enige om, men hans konklusjon følger jo ikke den tanken! Vi må jo tenke langsiktig, og det er da ikke langsiktig tenkning å snakke om ulemper i anleggsfasen for noen bedrifter og noe usikkerhet for en liten del av steinressursene (totalt sett i Larvik)- og så se helt bort fra andre temaer som har betydning for miljø og menneskene som lever i området for all framtid!
Istedenfor å følge baneNors anbefaling vil man altså velge å ødelegge tettstedet Verningen og Rauanområdet hvor hundrevis av mennesker bor og barn har sitt oppvekstmiljø – det er uforståelig!
Vi bør vel alle ha et helhetlig syn på samfunnsutviklingen? Mennesker skal jo leve og bo godt også ved siden av industri og jernbane! Det må være et viktig poeng at færrest mulig får de negative konsekvensene av jernbanen tett innpå seg – når det er andre muligheter!
Bane Nor har valgt Stålaker øst fordi det samlet sett har færrest negative konsekvenser. Tettstedet Verningen må skånes!


Med støtte av haugevis av andre beboere i området; Ellen Marie Thon

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags