Er det galskap?

Forkastes? Jeg blir ikke overrasket om Bane NOR finner alternativet Kongegata så dyrt at det blir forkastet. Da må man til igjen, og man må skyve beslutningen enda lenger fram i tid, skriver Inge Bergeland.Illustrasjon: Bane NOR

Forkastes? Jeg blir ikke overrasket om Bane NOR finner alternativet Kongegata så dyrt at det blir forkastet. Da må man til igjen, og man må skyve beslutningen enda lenger fram i tid, skriver Inge Bergeland.Illustrasjon: Bane NOR

Av
DEL

MeningerJeg leste i avisen tirsdag at Prinsekvartalet står tomt, og er umulig å leie ut. Eierne taper dermed masse penger. Ja, de blir ikke de eneste, kommunestyret har talt og vil ha jernbanestasjonen i Kongegata. Store deler av sentrum blir en byggeplass i mange år. Butikker vil måtte stenge, enten av «fri vilje» eller etter konkurser. Hvem kan drive en butikk på en byggeplass? Kundene kommer i hvert fall ikke. Så bare forbered dere, dere som driver butikk i området. Gårdeierne har ikke så mange valg. De må sitte med sine eiendommer, for de vil være umulige å selge. De kan bare håpe på tilstrekkelige erstatninger. Kan butikkeierne det?

Det er mange gode argumenter for å ha jernbanestasjonen i Kongegata, men ingen er så gode at det forsvarer den store kostnaden det betyr å sanere, eller kanskje man heller skal si rasere, store deler av sentrum. I mitt stille sinn vil jeg kalle det galskap. Galskap fordi det blir så vanvittig dyrt. Hvordan skal man kunne sette opp et regnestykke som gjør dette samfunnsøkonomisk forsvarlig? Det vil være helt umulig, for uansett hvordan man regner på det, vil alternative transportmidler komme mye bedre ut økonomisk. Kanskje buss for tog bør bli permanent? Nå er ikke jeg tilhenger av det, for jeg synes å reise med tog er en behagelig måte å bli transportert på. Og ikke minst miljøvennlig.

Hvorfor blir ikke et tredje alternativ vurdert? Både Skreppestad og Bommestad er to gode alternativ. Man kan til og med bruke den nåværende skinnegangen til en bybane (som i Bergen) som frakter folk mellom jernbanestasjonen og sentrum. På begge stedene er det muligheter til å anlegge rikelig med parkeringsplasser og annet plasskrevende man kan trenge i forbindelse med en moderne jernbanestasjon. Den behøver ikke å ligge i sentrum så lenge man har transportmuligheter inn til sentrum.

Vel, mine meninger teller lite i denne sammenheng. På den annen side løser problemet seg antakelig selv. Jeg blir ikke overrasket om Bane NOR finner alternativet Kongegata så dyrt at det blir forkastet. Da må man til igjen, og man må skyve beslutningen enda lenger fram i tid. Kan det tredje alternativet komme på banen da? Det vil være en fordel om svaret kommer på bordet snart, spesielt for butikkeierne og gårdeierne.


Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags