Visuell forurensing i Indre havn

TO VALG: Kongegata eller Indre havn, det er det som gjelder nå. Andre alternativer kan vi glemme, skriver Knut Ljosland.

TO VALG: Kongegata eller Indre havn, det er det som gjelder nå. Andre alternativer kan vi glemme, skriver Knut Ljosland.

Av
DEL

LeserbrevKongegata eller Indre havn, det er det som gjelder nå. Andre alternativer kan vi glemme. Synd at så mange fortsatt ikke har fått med seg dette og kommet opp med andre alternativer tidligere. Mange misforståelser kunne vært unngått og nå er det for sent å forlange flere kostbare utredninger. Hvor tror man makten sitter i den forbindelse?

Det brukes av mange argumenter som at det blir rasering av hele byen om man velger Konge gata. Det blir det jo ikke. Bane strekket gjennom byen blir gravd opp i korte strekk på 50 – 100 meter. Alt blir ferdigstilt blir før man begynner på det neste. Bane NOR har informasjon om hvordan dette skal foregå i flere detaljer.

Bygging av banen til Larvik starter i Tønsberg og nærmer seg Larvik omkring 2028. I løpet av 3 – 4 år har man passert byen, så alt kommer ikke til å være snudd opp ned til enhver tid som noen gir inntrykk av.

Når det gjelder Indre havn-alternativet så snakkes det veldig positivt om at man kan se både under og over den anbefalte høye løsningen der. Det vi da får er jo en stasjon og bane som kommer til å dominere hele området mer enn hva som er tilfelle i dag. 

Ønsker vi et slikt byggverk foran hele Larvik 11 meter høyt, pluss master og kabler på toppen? Bredde mål på bane ca. 15 meter og stasjonsområde 25 meter. Det er bare å bruke fantasien å forestille seg dette byggverket. En visuell forurensing foran hele Larvik av verste sort er nå min mening.

Foreslår at det bygges opp en enkel kopi av deler av stasjonsområdet så tilnærmet lik som mulig. Det holder kanskje med 20 -30 meter lengde, så folk flest kan få et inntrykk av hvordan indre havn løsningen kommer til å se ut. Dette kan være en enkel trekonstruksjon. Dette burde være en oppgave for kommunen.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags