Fakta - Tor Bjørvik

LES: Men dagens politikere kan legge til rette for at flest mulig tar toget. Jeg vil anbefale Tor Bjørvik og andre skeptikere til sentral plassering å lese en rapport fra Transportøkonomisk Institutt som heter «Effekter av sentral og ikke-sentral lokalisering av jernbanestasjoner», skriver SVs Bergljot Styrvold.

LES: Men dagens politikere kan legge til rette for at flest mulig tar toget. Jeg vil anbefale Tor Bjørvik og andre skeptikere til sentral plassering å lese en rapport fra Transportøkonomisk Institutt som heter «Effekter av sentral og ikke-sentral lokalisering av jernbanestasjoner», skriver SVs Bergljot Styrvold.

Av
DEL

LeserbrevTor Bjørvik etterlyser fakta omkring plasseringen av ny togstasjon. Verken Tor Bjørvik eller jeg kan gi svarene på hva som vil være riktig plassering, kommer stasjonen i 2032 som planlagt, så kan en kanskje først i 2050 begynne å analysere om stasjonen blei riktig plassert.

Men dagens politikere kan legge til rette for at flest mulig tar toget. Jeg vil anbefale Tor Bjørvik og andre skeptikere til sentral plassering å lese en rapport fra Transportøkonomisk Institutt som heter «Effekter av sentral og ikke-sentral lokalisering av jernbanestasjoner» (TØI rapport 1626/2018).

Jeg skal nøye meg med å sitere konklusjonen i sammendraget:
«Vi har vurdert om og hvordan sentral og ikke-sentral lokalisering av stasjoner i byene i InterCity-området kan påvirke mulighetene for å nå mål om å styrke jernbanens konkurransekraft, binde byene i InterCity-området bedre sammen og bygge opp under målsettinger knyttet til byutvikling. Vi fant at sentral lokalisering av stasjoner bidrar til at disse målene kan nås, mens ikke-sentral lokalisering av stasjoner kan gjøre det vanskeligere å nå målene. Vi reflekterte rundt hvordan nye teknologier og tjenester innen samferdselssektoren kan påvirke effekter av lokalisering av stasjoner, og fant at bildet ikke endres vesentlig om vi tar dette med i betraktningen.»

Poenget er at det er ved vedtak nå vi planlegger for og former framtida. Vil ha mer av persontransporten over på bane, så må togets konkurransekraft styrkes.

Sentral lokalisering av jernbanestasjon bidrar til å trekke byen sammen gjennom fortetting og transformasjon i og ved sentrum. Ikke-sentral lokalisering bidrar til å trekke byen utover på bekostning av jordvern, skog og naturområder.

Rådmannen har i sin saksutredning til kommunestyret synliggjort utviklingspotensialet i Kongegata kontra Indre Havn på en utmerket måte ved at det for Kongegata er 203 dekar tilgjengelig og for Indre Havn er 75 dekar tilgjengelig innenfor 3 minutters gange (ca. 200-300 meter) fra stasjonsalternativene. Det er innenfor 3 minutters gange fra en stasjon investeringsviljen i næringsarealer er størst. Forutsetningene for en vellykket plassering av jernbanestasjonen er imidlertid at dette følges opp med politiske vedtak og en arealplan som legger til rette for utbygging og utvikling rundt stasjonen.

Tor Bjørvik vil ha stasjon ved Elveveien, men det er kanskje på tide at du skriver hvor traseen din skal gå gjennom byen for å treffe Kleivertunnelen.
 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags