Jernbane på viadukt gjennom Bøkeskogen – i vantro leser vi om Bergeløkkaforslaget

Kilen og Bøkeskogen med dobbeltsporet jernbane vist som foreslått.

Kilen og Bøkeskogen med dobbeltsporet jernbane vist som foreslått. Foto:

Av
DEL

LeserbrevAt Larvik bøkeskog har vært byens parkskog går så langt tilbake som til begynnelsen av 1800-tallet. Skogen har også etterhvert blitt en del av byens identitet og historie.

Allerede i 1820 laget byen en avtale med grevskapets daværende eiere som inneholder hvilke rettigheter som byens befolkning hadde når det gjaldt bøkeskogen. Denne avtalen ble bekreftet i 1874 av F.W.Treschow som i 1835 ble eier av grevskapet – og Bøkeskogen.

Når så Larvik bøkeskog i 1884 ble overdratt til staten var den gamle avtalen en del av skjøtet. Det forhindret ikke at vi i 1974 fikk E-18 i kanten av Bøkeskogen på viadukt.

Når planleggingen av den nye E-18 startet i 2004, startet også kampen for å få veien forbi Bøkeskogen i miljøtunnel, med et stort engasjement fra byens befolkning og samkjørte politikere.

I dag er miljøtunnelen et faktum og viadukten er lovet revet i 2021. Når viadukten er revet og terrenget rundet av ned mot Kilen og dessuten er beplantet med unge bøketrær får vi en fantastisk forlengelse av parkskogen ned mot Kilen.

I vantro leser vi derfor om Bergeløkkaforslaget, hvor dobbeltsporet jernbane skal skjære gjennom den nordre delen av Bøkeskogen på ny viadukt - med alt det som hører til av master og ledninger!

Vi skal ikke her gå inn på svakhetene ved stasjon på Bergeløkka, men kun peke på at å få en ny viadukt gjennom Bøkeskogen ikke er akseptabelt!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags