Rasert sentrum eller pulserende byliv?

Yrende folkeliv på Sørenga

Yrende folkeliv på Sørenga Foto:

Av
DEL

LeserbrevDebatten om plassering av Larviks nye jernbanestasjon har lenge vært aktuell, men har i det siste spisset seg til. Det har vært flere forslag, men man står nå igjen med to reelle alternativer; Kongegata høy og Indre Havn høy. Vi har merket oss at debattens deltakere hovedsakelig består av eldre. Vi har derfor lyst til å bidra med et ungt blikk på Larviks viktigste avgjørelse på mange år.

Vi er to unge menn på 20 år, som begge bor og studerer i Oslo. Fram til i fjor høst har vi bodd i Stavern, og har begge et sterkt ønske om å senere etablere oss i hjembyen vår. Men dessverre, sånn situasjonen er nå er det ikke særlig fristende. Urbanisering og et ønske om et pulserende byliv står høyt blant unge, noe byen dessverre ikke har den dag i dag. Gjentatte forsøk på å dyrke Torget som episenter for servicenæring har ikke funket, og det er på tide å tenke nytt. Vi tror jernbanestasjon i Indre havn kan være løsningen.

Per i dag er det kun tre dager i året hvor vi med stolthet kan invitere nye venner hjem til Larvik. Vi snakker selvfølgelig om den andre helgen i juli når Stavernfestivalen avholdes. Dette er tre dager med fulle restauranter, kaféer og utesteder. I gatene er det yrende folkeliv og ungdom som nyter det beste Larvik har å by på. Resten av året er det dessverre ganske dødt. Hvis vi skal tiltrekke oss folk utenfra Larvik må vi ha et godt tilbud å skilte med. Det holder ikke med turstier og benker, det har vi allerede nok av. Du får ikke noen til å sitte i 2 timer på en benk i Indre havn og se utover fjorden. På en restaurant derimot, kan man sitte i timevis og nyte et herlig måltid i solveggen mens man ser på folkelivet i sjøfronten og båtene på sjøen.

Vi har nå muligheten til å utvikle Indre havn til å bli den bydelen den fortjener. Ved å plassere stasjonen over bakken i Indre havn vil vi ikke sperre byen fra sjøen, men tvert i mot åpne opp og skape et attraktivt og lett tilgjengelig område for sosialisering, næring og rekreasjon. Et belte av restauranter, kaféer og barer vil ha stor nytte for Larviks innbyggere, men også for turister. Båtfolk vil legge til kai et steinkast fra de mange serveringstedene, og mennesker fra nabobyene vil ikke være mer enn en 10-15 minutters togtur unna. I mulighetsstudien fra Team Dyrvik er det også lagt opp til kulturelle tilbud som Heyerdahl- og Colin Archer-senter. Her er det utallige muligheter, og noe for en hver.

Summen av Larviks innbyggere, folk fra nabobyene, sommerturister, og fremtidige ansatte i de mulige næringslokalene vil gi Larvik det urbane og pulserende området byen så sårt trenger.

Ved å skape gode fellesarealer i kombinasjon med spektakulær arkitektur har vi muligheten til å sette Larvik på kartet, én gang for alle. Vi har allerede flotte naturområder i byen vår, som Bøkeskogen, Mølen og 35 km med kyststi. I dag lener Larvik seg i alt for stor grad på disse. Det er på tide at naturen vår får drahjelp fra spennende arkitektur.

Hvis man ser for seg fremtidens Indre havn, er det umulig å ikke trekke paralleller til Bjørvika i Oslo. Den nye bydelen i vannkanten ble også møtt med mye skepsis og negativitet, men har senere befestet seg som hovedstadens kronjuvel hva gjelder spektakulær arkitektur og nytenkning. I Indre havn har vi mange av de samme mulighetene. Vi mener ikke at vi skal kopiere Bjørvika, men kan hente mye inspirasjon herifra. Bare se på sjøbadet på Sørenga som tiltrekker tusenvis av mennesker på godværsdager. Larvik vil naturligvis bli i mye mindre skala, men mulighetene er mange. Bare tenk gjestehavn, restauranter, kaféer, barer, volleyballbane og sjøbad.

Hva gjelder jernbanestasjon i Indre havn er arkitekturen og løsningene særdeles viktig. Mange frykter en enslig, enorm og ruvende «betong-bro», som Åke Berg så misvisende klarte å tegne for en stund tilbake. En illustrasjon som er kraftig overdrevet og tegner et feil bilde på hvilke muligheter vi har. Ved å stille høye krav til Bane Nor hva gjelder arkitektur vil vi få en bydel med spennende løsninger som vil tegne et bilde av det moderne Larvik. Den nye jernbanen vil sammen med bebyggelse rundt skape et nytt landemerke, noe byen er særdeles tjent med.

Ved å gå for høy stasjonsløsning i Indre havn mener vi at Larvik har et godt utgangspunkt for å utvikle en ny og attraktiv bydel som virkelig kan sette byen vår på kartet. Spennende arkitektur kombinert med servicenæring og grønne byrom vil gi nytt liv til en bydel som i dag er i lite bruk. Indre havn har et enormt potensial og ved å utnytte dette vil vi virkelig løfte Larvik opp på et helt nytt nivå. Skal vi tiltrekke oss nye borgere med høyere utdanning, må vi ha et tilbud som gjør at de ønsker å bli værende her.

I tillegg, ved å plassere stasjonen i Indre havn, vil vi unngå å rive store områder i sentrum. Som Leif Werner poengterte i sitt leserinnlegg er det viktig å også bevare det gamle, hva gjelder arkitektur. Mange byer har en sjarmerende «gamleby», noe vi også bør ha i bakhodet. Det vil være synd å rive bygninger i sentrum, som alle spiller sin rolle i bybildet.

Byggeprosessen vil være svært omfattende, og ha en negativ innvirkning på både næringsdrivende og beboere i og etter byggeperioden. Anleggsarbeid, sikringsgjerder og omkjøringer er lite appellerende for kunder, og mange vil da legge handleturen et annet sted.

Og kan vi ikke legge diskusjonen om stasjonsplassering på Bergeløkka død én gang for alle? Skal vi ha et ønske om å gjøre avstanden mellom byene kortere og samtidig få folk til å reise mer kollektivt kan vi ikke plassere stasjonen utenfor sentrum.

Mulighetene er mange og vi mener at høy plassering av togstasjonen i Indre havn er det riktige valget for fremtidens Larvik. På den måten har vi nå sjansen til å utvikle Indre havn, og gjøre Larvik til en av Norges flotteste fjordbyer.

Odin Blomberg Syrrist, Jostein Liverød

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags