Galskapens kommunestyre?

UENIGE: Det har vært jobbet med dette av eksperter i jernbaneutbygging i over tre år, og enda presterer Per Manvik Frp å komme med et tredje alternativ ,som bare eksisterer i hans egen fantasi, skriver Frp-medlem Odvar Schrøder Jensen.

UENIGE: Det har vært jobbet med dette av eksperter i jernbaneutbygging i over tre år, og enda presterer Per Manvik Frp å komme med et tredje alternativ ,som bare eksisterer i hans egen fantasi, skriver Frp-medlem Odvar Schrøder Jensen. Foto:

Av
DEL

LeserbrevGalskapens kommunestyre?
Da jeg alltid har vært svært interessert i jernbaner, og er en stor Larvikspatriot, har jeg fulgt planleggingen av linjevalg og ny stasjon gjennom byen med stor interesse. Jeg hadde mitt første innlegg i ØP i august 2013, hvor jeg foreslo å bruke den gamle E 18 som trasse’ gjennom Larvik. På et av jernbanemøtene, det ble avholdt på Bølgen, var Lars Ueland Kobro på besøk.
Han er statsviter med allsidig yrkesbakgrunn fra både frivillig og offentlig sektor, og som gründer og partner i sin egen private virksomhet. Fra 2007 – 2016 var han forsker ved Telemarkforskning. I dag leder han forskning senteret SESAM – Senter for sosialt entreprenørselskap og samskapende sosial innovasjon ved Universitetet i Sørøst Norge.
Kobro uttalte etter at han hadde gjennomgått de mange problemer ved å bygge en to spors jernbane med en hastighet på 250 km i timen gjennom den smale passasjen mellom Larviksfjorden og Farrisvannet. Det skal tas hensyn til Bøkeskogen, Herregården og Farriskilden og han mente det nesten var en umulig oppgave, og konkluderte med at:
«Hvis Bane Nor finner en løsning på å legge et dobbeltspor med stasjon i Larvik er det bare å godta den, da det ikke finnes andre løsninger!»
Vi har nå fått to løsninger basert på faglige vurderinger, og kommunestyret har valgt en av dem etter at 16 forskjellige alternativer er utredet og vurdert. Det har vært jobbet med dette av eksperter i jernbaneutbygging i over tre år, og enda presterer Per Manvik Frp å komme med et tredje alternativ ,som bare eksisterer i hans egen fantasi, og det blir det 17. alternativet om jernbane utbyggingen gjennom Larvik. Han klager også på mangel på parkeringsplasser, men når det skal raseres hus i en bredde på 35 meter gjennom sentrum, så kan det vel ikke mangle plass til å parkere biler? Det verste syns jeg likevel er at Manvik vil arbeide blant sine venner på Stortinget for å få utsatt ny jernbane i Larvik, og det er vel det verste som kan skje. Da stopper all planlegging opp!
Jeg var på kommunestyremøtet hvor avgjørelsen falt, og som Per Manvik kaller «Galskapens kommunestyre». Jeg var stolt å glad over å kunne overvære lokaldemokratiet på nært hold. Møtet varte i fire timer med innlegg og replikker, og alle som ønsket det fikk komme på talerstolen i de tre sakene som ble behandlet de fire timene møtet varte. Det er godt å bo i et demokratisk land, og jeg er glad for at noen engasjerer seg politisk, men da må man også respektere de avgjørelser som blir vedtatt, og ikke minst lytte til fagkunnskapen.


 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags