Bergeløkka – løvens siste klynk!

Viadukten på gamle E18 rives i disse dager

Viadukten på gamle E18 rives i disse dager Foto:

Av
DEL

LeserbrevBergeløkka blir ikke et bedre alternativ av at dere som svarer konstruerer opp nye synspunkter og tillegger oss dem. Det viser bare at dere ikke har mer saklig argumentasjon å by på (løvens siste klynk). Vi har ikke sagt at havnesporet skal gå over Torstrand. Det er kun lav løsning for Indre Havn-korridoren som kan kobles mot havnesporet via Torstrand og det vet dere godt. Det er en trasé ingen i kommunestyret går for, og BaneNor ikke anbefaler. Det er gjort et vedtak i kommunestyret 21.08 for Kongegata- og Verningen-korridorene, med havnespor i en 660 meter lang tunnel som starter under Byskogen, går langs Elveveien og treffer eksisterende havnespor nord for Øyakrysset. Alle de fire korridorene som ble lagt ut på høring i saken har denne løsningen, en langt kortere trasé enn hva dere foreslår.

Å plante trær i Bøkeskogen ligger allerede i reguleringsplanen for nye E18. Det skal plantes 10.000 bøketrær, der den gamle viadukten ligger og videre nedover mot Kilen. Traseen dere foreslår vil gå tvers gjennom Bøkeskogen, som nå blir reetablert med nye trær der viadukten lå.

BaneNOR går ikke god for Bergeløkka som trasé. De sier derimot i sin rapport at stasjon på Bergeløkka ikke oppfyller kravene som er satt for InterCity-utbyggingen, at spor gjennom Bøkeskogen gir en svært negativ barriereeffekt og de bruker ord som krevende, uavklart og med spesielle og betydelige utfordringer om gjennomførbarheten for denne traseen.

I sum står vi igjen med at Bergeløkka-traseen aldri vil bli anbefalt. Den ville gitt to nye store, dyre, estetisk skjemmende og støyproduserende bruer/viadukter (over Farriseidet og Bommestad), svært krevende tunnelbygginger, en stasjon som ikke fyller InterCity-kravene, en ny evig barriere gjennom Bøkeskogen, trukket byutviklingen bort fra Fjordbyen, en stasjon færre kan nå på en miljøvennlig måte, samt har en svært lang tunnel under nordre og østre del av byen for sammenkobling for et havnespor.

Over og ut.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags