Det blir ikke bedre plass på toget med dobbeltspor – bruk buss

Antall bussreiser kan økes mye uten at det koster så mye som tog.

Antall bussreiser kan økes mye uten at det koster så mye som tog. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

LeserbrevHar lest noen konsekvensutredninger om jernbane utbygging og kollektivtransport. Rapportene for jernbane er noen år gamle og utbygginga blir ikke ferdig slik det var forventa. Det står at antall passasjerer øker så mye med raskere jernbane at det fortsatt vil være ståplasser i rushtiden.

Etter 2025 vil også noen måtte stå på enkelte avganger utenom rush. Planen er at det skal gå ekspresstog fra Oslo til Tønsberg som tar igjen toget som stopper på alle stasjoner i Tønsberg med beregna overgangstid på fem min. som betyr at de som tar ekspresstoget sparer ca. 15 min. Det står ikke noe om at det blir flere avganger til og fra Larvik.

Det er mye togtrafikk mellom Drammen og Oslo som betyr at det er umulig og spare tid på den strekningen. Kostnadene i 2010 kr er på 23 til 35 milliarder for hele utbyggingen av Vestfoldbanen. Hvis det ender på det høyeste tallet blir det ca. 100 000 kr pr. innbygger.

Det bor snaue 250.000 i Vestfold og 100.000 i Grenland. Det er 1.000 millioner i en mrd. og 10 innbygger blir 1 million. Riving og andre ødeleggelser samt trafikkproblemer under bygging er også noe som følger med. Antall reiser i Vestfold pr. dag er ca. 500.000 stk. Togreiser maks 10.000 stk. to prosent av alle reiser er med tog. Buss utenom skoleelever ca. fire prosent.

Antall bussreiser kan økes mye uten at det koster så mye som tog. Det blir overført over 20 milliarder til togdrift pr. år. Hvor mange milliarder det bli i fremtiden vet vel ingen. Toget kjører snaue 40 mill. km pr. år som betyr at hver km toget kjører koster ca. 600 kr. Hvis togdriften i Norge skulle vært et null regnskap måtte hver billett kosta 3 x så mye. Den kunne jo vært gratis da det meste blir betalt av samferdselsdepartementet som igjen betyr at hver innbygger betaler 4000 kr for togdriften i Norge. Har ikke tall på hvor mange godstog som ferdes på jernbanesporet men mye av godstog transporten er vel fra Kiruna til Narvik. Hvis 46000 innbygger. i Lavik hadde fått 4000 kr hver for og ikke ha jernbane så blir det 184 mill. Kr pr. år. Det kunne da kjørt Ekspress buss 50 x pr. dag både til Oslo og Tønsberg som koster ca. 4000 kr pr. tur til Oslo og ca. 1500 pr. tur til Tønsberg i tillegg 20 stk. små tilbringer busser til 10 000 kr pr. time.

Total pris hvis lørdag og søndag med times avg. blir ca. 150 mill. pr. år. Husk at alt blir gratis så da er spørsmålet alle bør stille er det mulig og få utbetalt 4000 kr pr. innb. vi har bedre nytte av buss. Køen inn mot Tønsberg vil bli mindre hvis mange tar buss. Bussen til Oslo kjører direkte fra Bommestad til Lysaker, Skøyen og Nationaltheatret som siste stopp og snur og kjører tilbake. Oslo, og Tønsberg-bussen kjører samtidig fra Larvik slik at du kan bruke samme tilbringerbuss til begge busser som kjører opp Nansetgata med siste stopp Kverken der flere av tilbringerbussene fra Gon, Ø. Halsen. Tveteneåsen. Veldre osv. kjører til. Bussen til Oslo og Tønsberg bør være 5 stjerners Setra med god plass mellom setene som er nesten like behagelig som tog. Bussen bruker ca. to liter diesel pr.mil som er like mye som fire biler. Samferdselsdepm.skal dele ut 66 milliarder fra 2018 til 2029 til tiltak som skal redusere økningen i biltrafikken. Har de folkevalgte noen idé om hva som bør gjøres for og få utbetalt penger som du kun får utbetalt hvis du klarer og redusere økningen i biltrafikken. Ordningen har vært siden 2014 men Vestfold har ikke fått penger da det ikke er noen storbyer her. Tror ordningen er for alle som har gode ideer til redusert økning av biltrafikken det er begrensa hvor mange biler det er plass til selv om de går på strøm.

Grenland har fått noen hundre millioner og antall bussreiser er opp med over 30 prosent fra 2012 til 2017 i Vestfold er økningen 11 prosent. Det er busskur på alle busstopp i Grenland og 10 min avg. i rush. 30 min avg. Bø til Skien på dagtid redusert pris på måneder kort som koster 400 kr i Grenland og 700 kr i Vestfold. Det er satt opp bomstasjoner. Toget har avg. en gang i timen mellom Vestfoldbyene. Det blir også dyrt hvis du tar buss en vei og tog den andre da busskortet ikke kan brukes på toget. Toget passer dårlig fra Larvik mot Tønsberg om morgenen da toget er tilpassa pendlere som skal til Oslo det er vel litt bedre om ettermiddagen. Fra Larvik til Torp, Porsgrunn og Skien kjører Telemarkekspressen 17 pr. dag ma til fr og noe mindre i helga. Torp til Tønsberg kunne shuttle bussen kjørt hver 30 min sjåførene har samme lønn om de venter på neste tog eller hadde kjørt til Tønsberg det blir kun noen kr ekstra til driftsutgifter. 2 x i timen ville redusert biltrafikken inn og ut av Tønsberg.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags