Stasjonsvedtaket

Av
DEL

LeserbrevOnsdag 21. august 2019 gjorde Kommunestyret et historisk vedtak. Staten skal satse 8-10 (?) milliarder i Larvik på dobbeltspor fra Sandefjord til Larvik og ny Larvik stasjon. Tidligere er det brukt ca 6 milliarder på den vestre traséen til Porsgrunn.


Det er 32 stasjoner i hele IC-prosjektet (Lillehammer-Halden-Skien) og samla kostnad var i 2011 anslått til 125 milliarder. Siden er det lagt til en avstikker til Hønefoss. Og Sandefjord får 3 stk nye IC-stasjoner!

Denne investeringa må vi sørge for «lander» i Larvik. Regjeringa kommer til å bestemme dette, hvor mye penger samfunnet skal bruke på tog på Østlandet.


Nå har et flertall, med SV, vedtatt et alternativ som ikke Bane NOR anbefalte og som er kanskje 2 milliarder dyrere enn Bane NORs anbefaling.

Men et stort mindretall vil altså gjøre alt for å trenere dette, arbeide mot vedtaket. Jeg følte Manvik trua flertallet i kommunestyret ikke bare med en pekefinger, men med to for at Bane NOR kommer til å bli legge stasjonen i Indre havn! Og det av et parti som sitter med to representanter og ikke foreslo andre trasévalg i Formannskapet 22.03.17. Da kunne FS lagt press på Bane NOR for å få et reelt alternativ til Kongegata, ikke kun utrede Indre Havn som SV i kommunestyret uka etter kalte et «ikke-alternativ».

«Hva gjør dere når/hvis ikke Kongegata blir valget?» Ingen kunne svare på det. Formannskapet foreslo enstemmig å utrede kun Kongegata og Indre havn, «med Kongegata som det klart beste» (Høyre ved Steen). Her fant H og Ap hverandre og da «bestemte» Larvik seg overfor myndighetene! Og hele Øps førsteside var klar dagen etter. I dette møtet kunne et samla FS krevd et reelt alternativ. Frps to representanter var altså helt enig i forslaget fra Høyre.

Så i kommunestyret uka etter foreslo Manvik å utrede alternativ 3A-5, med stasjonsplassering i Indre Havn! - Hva driver man med i politikken når sånt skjer, mener man ikke noe med det man foreslår og stemmer for?


Bedre Larvik (den gang het de LTL) var ikke med i FS eller KS på denne tida, men foreslo å utrede et tredje alternativ i KS i des 2017 og dette støtta SV.

Så nå må alle krefter settes inn mot Bane NOR, Jernbanedirektoratet, Samferdselsdepartementet og regjeringa for å oppfylle Larviks valg. Det betyr at de som har best tilgang til regjeringskontorene må sørge for at staten ikke avspiser Larvik med Indre havn og sløyfer miljøtunnel på Verningen.


Larvik lyktes med sitt krav for E18, men det var overfor den rød-grønne regjeringa og en SV-statsråd. Nå må det jobbes mot Erna og samferdselstatsråden fra FrP for alt det er verdt. Ikke sabotere flertallsvalget i Larvik!

Men til nå har regjeringa kjørt nyskapningen Jernbanedirektoratet (oppretta 1.1.17) ut i «krigen» for å dempe lokale ønsker for jernbanen i hele IC-prosjektet.


Men den fergefri E39 for 1100 km rådyr veg fra Kristiansand til Trondheim går prioritert videre til 350 milliarder kroner! Da ser vi ikke om bruk av pisken eller hører at det er «for dyrt»!


Nå får vi se hva regjeringa mener med at de satser på en miljøvennlig jernbane i Norge!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags