Nå må noen snakke Bane NOR inn på rett spor!

BLADET FRA MUNNEN: Nå må noen gi Bane NOR en leksjon i lokalgeografi og fortelle hvordan et fremtidig trafikkmønster vil bli., skriver Bjørn Storm Halvorsen.

BLADET FRA MUNNEN: Nå må noen gi Bane NOR en leksjon i lokalgeografi og fortelle hvordan et fremtidig trafikkmønster vil bli., skriver Bjørn Storm Halvorsen. Foto:

Av
DEL

LeserbrevI ØP 11. april fortsetter prosjektleder Hanne Sophie Solhaug å hamre løs på et av hovedargumentene for hvorfor andre plasseringer av en jernbanestasjon enn de to foreslåtte alternativer ikke er aktuelt.

Solhaug bruker som argument mot andre alternativ, at Stortinget har sagt at dobbeltsporet skal gå mellom byene! Videre sier hun følgende: «Jernbanen skal ikke gå utenom stedene der det bor flest folk på ett og samme sted.»

Hun mener videre at Bommestad, Elveveien og Bergeløkka er i strid med Stortingets vedtak!

Er det mulig å være så kortsynt? Hvem er det som skal benytte en stasjon for av og påstigning de neste 100 år? Er det de få som bor i Grandkvartalet eller er det de om bor i Larvik-regionen som enten kommer med bil eller et kollektivt tilbud?

For 140 år siden var det nok naturlig og riktig å plassere en jernbanestasjon ved storgata selv om Torstrand måtte akseptere en jernbanelinje tvers gjennom bydelen. Jeg sitter ikke på eksakte data for dagens trafikkmønster, men her bør det utredes bedre.

Det må kartlegges hvordan et trafikkmønster vil bli, hvor bor brukerne av en ny jernbanestasjon? Hvordan kommer de seg til og fra stasjonen? Hva med tilgangen til annen kollektivtrafikk? Parkeringsmuligheter? Bor du i Brunlanes, Hedrum eller Tjølling er buss eller bil alternativet for mange som skal benytte toget.

For noen er bil faktisk eneste alternativet.

I Horten er det akseptabelt at stasjonen ligger utenfor sentrum. Med gode parkeringsmuligheter og annen infrastruktur vil dette fungere utmerket.

Hvor har lokalpolitikerne vært i denne saken? Nå må noen gi Bane NOR en leksjon i lokalgeografi og fortelle hvordan et fremtidig trafikkmønster vil bli. Larvik kommune er stor i utstrekning og de fleste som ønsker eller har behov for å benytte et togtilbud bor ikke i Grandkvartalet! 

Bjørn Storm Halvorsen

Ula

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags