Enda mer om jernabanestasjon.

Av
DEL

LeserbrevJeg har hele tiden hevdet at spørsmålet om lokalisering av ny stasjon i Larvik er lite egnet for overambisiøse lokalpolitikere med begrenset bakkekontakt. Å sause dette sammen med byutvikling bærer galt av sted. Noen tar sogar til orde for en folkeavstemning. Det blir i hvert fall feil. Det var på tide at myndighetene satte ned foten da kostnadene var i ferd med å løpe løpsk.
Kåre Willoch sa en gang at ingen er så dyre som norske ordførere når det skulle bygges vei og bane. Det ser vi resultatet av på flere steder i landet I flere tettbygde strøk er det bygget europaveier med nedsatt hastighet. Alle ville ha ei veisløyfe, bro eller tunell gjennom hjemstedet. Det påførte prosjektet ofte store merkostnader. Og som også bidro til en mindre effektiv og fordyrende framføring av gods og passasjerer.Det gjelder også plassering av jernbanestasjon i Larvik. Bygging av bane og vei tar i dag helt andre hensyn.
A propos folkeavstemning. Det er ikke slik at det er bare Larvik som får en ny jernbanestasjon. IC er et nasjonalt prosjekt for å legge til rette for en effektiv infrastruktur for gods og passasjerer på det sentrale Østland. Da må en plassering av stasjonen løftes opp fra lokale særinteresser til rikspolitisk nivå. Staten må med andre ord bruke sin mulighet til regulering av plassering av stasjonen.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags