Jernbanesaken og økonomi

Av
DEL

MeningerKollega Jan Villum skriver i dagens ØP (26/6) instruktivt om statens grunnerverv for jernbaneanlegget. Bane NOR pådrar seg utvilsomt store økonomiske forpliktelser når trasé er bestemt og skal anlegges. Forstålig at staten ivaretar egen interesse og prioriterer stasjonsalternativ og linjevalg som den har beregnet gir Bane NOR den beste økonomiske løsning.

Men det folk i Larvik spør om: Hvilken er den beste økonomiske løsning for vår lokale økonomi? Spørsmålet er høyst relevant tatt i betraktning av at Larvik kommunes finansielle situasjon er bedrøvelig og svært dårlig forberedt til å møte de store infrastrukturutfordringer som jernbanen snart vil påføre den offentlige lokale økonomi.

Som profesjonell aktør baserer selvfølgelig Bane NOR seg på grundige økonomiske beregninger når valg står mellom flere stasjons- og tracéalternativer. Spørsmålet til Larvik kommunes politiske og administrative ledelse er imidlertid hvilke finansielle beregninger som lokalt er utredet for å anslå konsekvensene for vår egen kommunes økonomi ved de fire ulike stasjons-/linjevalg? 

Enten det er innen privat eller offentlig pengehushold vurderes seriøst ved enhver investering: «Hva koster det - og hva har vi råd til?». Velgerne må kunne forutsette at Larviks folkevalgte utviser økonomisk ansvarlighet og avgjør jernbanesaken etter grundige lokale finansielle analyser.

Selv om saken er kompleks og det kan være både lettvint og fristende å basere seg blindt på Bane NORs økonomer, menes  at Larvik kommune på selvstendige premisser må beregne (evt via nøytrale konsulenter) sin egeninteresse i en sak med 200 års perspektiv.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags