En stemme til Bedre Larvik eller Fremskrittspartiet blir en stemme til stasjon i Indre Havn

Slik ser Åke Berg for seg hvordan Indre Havn-alternativet kan komme til å oppleves.

Slik ser Åke Berg for seg hvordan Indre Havn-alternativet kan komme til å oppleves. Foto:

Av
DEL

LeserbrevDette er faktisk reelt. Selv om kommunestyret har vedtatt Kongegata med stort flertall betyr ikke det at Bane Nor, departement og Stortinget er enige med Larvik og velger det samme som oss. Staten vil legge til grunn sine overordna nasjonale målsettinger. Bane Nor har som kjent Indre Havn som sitt hovedvalg. Mest av økonomiske årsaker. Dermed hviler det nå en kjempestor oppgave på hele Larviksamfunnet om å få Bane Nor til å snu, slik at vi unngår Indre Havn. Skal vi lykkes med denne oppgaven må vi mobilisere et massivt trykk mot sentrale myndigheter. Det må skapes en bred og sterk opinion. Samtidig trenger Larvik et enhetlig og tydelig politisk lederskap. Larvik må nå ganske enkelt bygge den samme krafta som vi klarte overfor Veivesenet og sentrale samferdsels-politikere den gang vi fikk til lang tunell på nye E18 fra Bøkeskogen til Bommestad.


Bedre Larvik og Fremskrittspartiet erklærer nå i valgkampen at deres hovedoppgave i Larvikpolitikken blir å sabotere vedtaket om Kongegata. Om disse partiene lykkes i å lokke mange velgere til seg på dette grunnlaget, og dermed få tyngde i det nye kommunestyret, så vil Larvik fremstå splittet og betydelig svekket i Bane Nor og sentrale myndigheters øyne.


Løpet er uansett kjørt for Bergeløkka og et såkalt tredje alternativ. Det er å kaste blår i øynene på velgerne med et slikt valgløfte. Nå går den formelle prosessen fort videre med behandling av Nasjonal Transportplan i departement og Storting kommende vinter og vår. Grunnlaget for staten er at prosessen i Larvik er kjørt helt prikkfritt etter plan- og bygningsloven. Det startet med 17 alternativer. Innbyggerne er invitert til møter og rettmessige høringer for påvirkning og innflytelse over fem år. Politikerne har vært tett involvert og gjort sine valg i tur og orden. Hele prosessen er kjørt «etter boka» slik demokratiet i Norge skal fungere. Bergeløkka og et såkalt 3. alternativ er et luftslott. Den kampen landet med et klart flertall for Kongegata i kommunestyret.

For sentrale myndigheter er bygging av denne to-spors linja gjennom Larvik et stort nasjonalt prosjekt. Den bygges ikke for Larvik sin skyld alene. For de som skal bevilge pengene er Larvik bare en mindre del er denne satsinga. For dem er det førende motivet bærekraftig og moderne infrastruktur innen samferdsel for en hel landsdel, nemlig InterCity-satsinga. Skal Stortinget bevilge disse ekstra midlene, som Kongegata koster, må Larvik klare overbevise dem om at dette er best for alle parter i det lange løp.

Å sloss for sitt politiske syn fram til behandlingen i kommunestyret er både legitimt og slik demokratiet vårt skal fungere. Men når vedtak er fattet så er spillereglene for en ordnet og forutsigbar samfunnsutvikling at flertallsvedtak blir respektert. Når Bedre Larvik og Fremskrittspartiet utbasunerer sin sabotasje av Kongsgata-vedtaket så hjelper de i praksis Bane Nor med å kjøre på med sitt hovedvalg, altså Indre Havn. Et splittet Larvik vil de oppfatte som en svekket og handlingslammet kommune. Da slår de nasjonale føringene for Inter-City-satsinga inn for fullt og Bane Nor kan mye lettere gjennomføre sitt primære valg. Dette bør alle som ut i fra jernbanesaken vurderer å stemme Bedre Larvik og Fremskrittspartiet tenke godt igjennom.

 Godt valg!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags