Ikke kast bort stemmen din!

BERGELØKKA: Den foreslåtte traseen vil rasere Bøkeskogen ned mot Kilen, gi en ny viadukt gjennom skogen og flytte byutviklingen i Larvik bort fra Fjordbyen, skriver Bård Jervan i denne kommentaren.

BERGELØKKA: Den foreslåtte traseen vil rasere Bøkeskogen ned mot Kilen, gi en ny viadukt gjennom skogen og flytte byutviklingen i Larvik bort fra Fjordbyen, skriver Bård Jervan i denne kommentaren. Foto:

Av
DEL

LeserbrevBåde Bedre Larvik og FrP forleder dere nå til å tro at det finnes et 3. alternativ i en jernbanesak som allerede er avklart. Det finnes ikke noe reelt 3. alternativ, og de to partiene kommer aldri til å få denne saken endret. Det vet de godt, men de bruker saken til å fiske stemmer i valget. De to partiene er ikke engang enige om hva de vil.

Per Manvik fra Frp sa i siste kommunestyremøte at han ser på Bergeløkka som umulig. De vil ha stasjon på Elveveien og Verningen-korridoren, som kommer ut nede ved Brannstasjonen. Stasjon der nede betyr at traseen må gå under byen for å treffe sporet fra Porsgrunn, omtrent som for Kongegata-alternativet. Det må derfor graves like mye i byen som med stasjonen i Kongegata.

Bedre Larvik lanserer et alternativ med høye, lange viadukter over den nye trafikkmaskina på Farriseidet og over Lågen ved Bommestad! Store brede betongkonstruksjoner høyt oppe i lufta, som vil skjemme landskapet og bli de reneste støysenderne. I tillegg vil traseen rasere Bøkeskogen ned mot Kilen, gi en ny viadukt gjennom skogen og flytte byutviklingen i Larvik bort fra Fjordbyen. Grunnforholdene er også problematiske, men det dysses ned. Forslaget er flere ganger allerede avvist både av BaneNOR, Vegvesenet og det store flertallet av politiske partier.

Ny trasé skal også ha sidespor til Revet, for mer gods skal fra vei til bane og sjø. Bergeløkka-forkjemperne skal løse dette med et spor som skal gå oppover langs Elveveien, i en lang tunnel under Nanset og komme ut og kobles på traseen ved Månejordet. Dette snakker de ikke om fordi det vil gi store inngrep nær viktige bolig- og rekreasjonsområder og koste mye. Og dette alternativet hevder Bedre Larvik til alt overmål at skal bli en bedre og billigere løsning for Larviksamfunnet. Dette henger ikke på greip!

Dere blir forledet av store ord, svartmaling, luftige påstander og flotte animerte visualiseringer. Lett å si, lett å lage, - men i praksis helt urealistisk. Ledelsen i disse partiene vet det, men de vil aldri si det. For de vil ha stemmene deres. Men ikke la dere lure. Se hvordan de nå timer innlegg opp mot valgdagen selv om kommunestyrebehandlingen er ferdig.

I neste 4-årsperiode skal de politikerne som velges sikkert avgjøre 50 viktige saker for Larvik som ikke handler om jernbane. Stem derfor på et parti som vil samarbeide om bra ting for Larvik i sakene, og som har et helhetlig program dere liker. Ikke la valgflesk om en meningsløs omkamp i jernbanesaken styre stemmen din.

Dette er en populistisk måte å drive politikk på som ligger langt unna verdiene Larvikslista sto for og der vi som innbyggere blir taperne. Godt valg!
 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags