Vestfoldbanens framdrift

Av
DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Litt historie om Vestfoldbanen mellom Drammen og Larvik. Når vi googler Vestfoldbanen og ber om opplysninger mellom Drammen – og Sande er det lite som blir opplyst. Men faktum er jo at bane med to spor ble ført fram til Sande og deretter stoppet i årtier. Det bør vi huske på når vi retter søkelyset mot framføringen av den «nye» IC banen gjennom Vestfold.

I 1993 startet utbyggingen av dobbeltspor på Vestfoldbanen med den 4,5 km lange strekningen mellom Kobbervikdalen og Skoger, og den 12,5 km strekningen fra Åshaugen via Sande stasjon til Holm. Strekningen mellom Kobbervikdalen og Skoger åpnet 17. oktober 1995, mens strekningen gjennom Sande ikke åpnet før 23. oktober 2001. Forsinket med 5 år.

I september 1999, presenterte regjeringen forslag til Nasjonal transportplan 2002–2011, som inneholdt tre strekninger på Vestfoldbanen: Holm – Nykirke, Barkåker – Tønsberg og Farriseidet – Porsgrunn. Da Stortinget vedtok planen i februar 2001, ble Barkåker – Tønsberg prioritert som nummer to på Vestfoldbanen, etter bygging av et nytt kryssingsspor ved Nykirke. Krysningssporet sto ferdig i 2002, samme år som trafikken på Hortenlinjen ble lagt ned. Råstad stasjon gjenåpnet 21. januar 2007 som Torp (Sandefjord lufthavn), for å kunne betjene Sandefjord lufthavn, Torp.

I dag opplever vi at politikere og andre reiser tvil om IC banen mellom Oslo og Skien og mange frykter en ny stopp på grunn av kostnader.

Etter at IC- bane gjennom Vestfold ble besluttet og påbegynt, kom E-39 som nytt prosjekt, et prosjekt anslått til 410 milliarder? Mens IC-banen snegler seg fram gjennom Vestfold. Hva er det som gjør at E- 39 er viktigere enn IC-banen gjennom Vestfold når vi tar høyde for antall brukere mellom Oslo og Kristiansand?

I disse dager opplever vi at Østfold har rettet et stormløp mot myndighetene for å få fart på å bygge ut intercity dobbeltspor i Østfold.

Samtidig opplever vi at fylket og kommuner i Vestfold/Telemark sitter stille og ikke bruker mediene på samme måte som andre prosjekter sterkt uttrykk for Vestfold og Telemark sin krav angående framføring av IC- banen gjennom Vestfold.

Er det ikke på tide at Vestfold banen blir prioritert først og fremst. Når vi tar hensyn til utviklingen av IC-banen gjennom Vestfold. Jeg føler meg overbevist om at IC- banen gjennom Vestfold/Telemark vil bli fremtidens Sørlandsbane.


Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags