Hvorfor så imot Norwegian, ØP?

I PRESSEN: Helt fra Norwegian så dagens lys i 2002 har presse, analytikere og konkurrenter vært en «hakkekylling» mot Norwegians, skriver artikkelforfatteren.

I PRESSEN: Helt fra Norwegian så dagens lys i 2002 har presse, analytikere og konkurrenter vært en «hakkekylling» mot Norwegians, skriver artikkelforfatteren. Foto:

Av
DEL

MeningerHelt fra Norwegian så dagens lys i 2002 har presse, analytikere og konkurrenter vært en «hakkekylling» mot Norwegian. At Bjørn Kjos med mannskap skulle bygge opp dette selskapet til det har blitt var det få som trodde. Det er ikke grenser for hvor langt enkelte går for å hakke på dette selskapet.

Norwegian er i dag det tredje største lavprisselskapet i Europa, de er størst på langruter ut fra London Gatwick og de er største utenlandske langdistanseselskapet i New York (JFK). De har mottatt flere priser, de fleste høytstående innen flybransjen og har en flypark på over 160 fly, B737-800, B787-8 og 787–9.

Sist høst landet et Norwegian fly på Torp på vei til Gardermoen. Flyet hadde en syk passasjer og overskriften var: Norwegian fly nødlandet på Torp. Dette flyet LN-NIG foretok en kontrollert sikkerhetslanding. Alle flyselskaper er forpliktet til å gå til nærmeste flyplass når det er snakk om sykdom om bord, her kunne flyet gått videre til Gardermoen som ville ta 25 minutter men kapteinen valgte å lande på Torp, helt etter boken. Det var ingen nødlanding og kostet selskapet over kr 100000,-

I forrige uke valgte ØP å ta inn en historie om en familie som holdt til i Spania hvor datteren på 12 år valgte å reise hjem før de andre og eneste muligheten var via Arlanda. Faren til jenta (23 år) går ut å massekritiserer Norwegian i pressen fordi datteren ikke fikk bistand i transitt på Arlanda. Når man er 12 år må man kjøpe voksenbillett og hvis faren var så livredd for datteren så burde han ikke sendt henne hjem i det hele tatt alene.

Dette ble slått opp stort, også i ØP. Hvorfor ta inn slikt? Faren hadde jo på ingen måte lest reglene her. Hvis alle over 12 år skulle skrike etter hjelp på flyplassene hadde det blitt morsomt. Det er i luften flyselskapene skal være å betjene passasjerene, ikke på bakken men selvfølgelig med unntak.

Før helgen fikk også en privatjet etter avgang fra Gardermoen problemer og det var veldig nærme en styrt. I ØP blir også dette slått opp fordi sannsynligvis flyet skulle til Torp. Men hvorfor i all verden sette inn et stort bilde av et Norwegian fly? Det har siste året vært flere hendelser i og rundt Torp, senest sist uke med beruset passasjer. Ble flyselskapet nevnt? Nei.

I fjor hadde et Norwegian fly samme situasjon. Ble flyselskapet nevnt? Ja. Selskapet flyr over 35 millioner passasjerer hvert år. Selvfølgelig blir det av og til avvik hos dem også. Passasjerer går ofte ut og kritiserer selskapet, enten det er håndbagasjen eller noe annet. Og avisene skriker etter å få tak i «historiene».

I 9 av 10 klager fikk selskapet medhold. Er det så veldig vanskelig for passasjerer å lese reglene før de booker? Ja, tydeligvis, for tråkker dem i salaten så løper de til pressen og beklager seg og avisene slår det opp med en gang.

ØP, Norwegian er kommet for å bli. Det finnes sikkert mange fine saker å ta inn i avisen fra landet rundt, hvorfor da ta inn usanne historier fra passasjer som ikke kan reglene istedenfor hyggelige innslag fra landet rundt.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags