Gå til sidens hovedinnhold

Avvik og standard i Helse og Omsorg

Artikkelen er over 3 år gammel

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

I avisa gjør den nye lederen i Helse og Omsorg et stort nummer av at få avviksmeldinger er «bevis» på at tjenesten er bra og fungerer som den skal. Så enkelt er det nok ikke. Det blir en lettbeint og på grensen til useriøs bruk av statistikk og under en forventet standard av en leder på dette nivået.

Feilkildene er mange. En kan være at det i stor grad underrapporteres fordi avdelingen mangler rutiner for avviksmeldinger. En annen kan være at helsearbeideren faktisk ikke er kjent med hva et avvik er. Eller at rapportering blir nedprioritert i en travel hverdag, at meldingssystemet blir sett på som et angiversystem, eller at de ikke ser hensikten med det; «det skjer jo ikke noe likevel». Eller at den som sender inn avviket frykter represalier fra ledelsen. En annen kan være at, ut fra forskjellige motiver; avviksmeldingen blir «liggende i skuffen» hos mottakeren. Når avvikene ikke håndteres slik de skal, forsvinner motivet fort bort for å sende inn avvik.

Forskning fra Universitet i Tromsø viser at «det er vanskelig å få gehør for bemanningsspørsmål gjennom avviksrapportering og at et viktig funn er at avviksprosedyren er lite egnet til å få fram uforsvarlige forhold i avdelingen når det gjelder psykososiale forhold og behovet for omsorg og nærhet». Og at «systemet ikke er et godt verktøy for å fremme kvalitet og sikkerhet i pleietilbudet». Les og lær!

Og til Rådmannen vil jeg si at mitt «regnestykke» var riv ruskende galt.

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 09:00.