Morn'a Norwegian

TORP: Trofaste vestfoldinger føler seg snytt av Norwegian, skriver artikkelforfatteren.

TORP: Trofaste vestfoldinger føler seg snytt av Norwegian, skriver artikkelforfatteren. Foto:

Av
DEL

MeningerSist uke ble det besluttet at Norwegian legger ned rutene sine til Malaga, Alicante og Las Palmas fra neste sommer. Selskapet begrunner dette med at de skal øke lønnsomheten. Hvis Norwegian ikke klarte å drive ovennevnte ruter med lønnsomhet så er det jo selvfølgelig helt andre ting som ligger bak.

Man skal huske på at alle disse flyrutene starter dagen sin i Spania om morgen og flyr opp til Torp. De «overnatter» altså på de respektive flyplassene hvor avgifter og groundhandling er mye lavere enn i Norge. Crewet, både cockpit og cabin er spanske innleid av vikarbyråer der nede og har lavere lønninger enn for eksempel norsk crew. De flyr drivstoffsparende B737-800 maskiner og kommer til Torp som er en av de billigste flyplassene å lande på i Norge. De har en liggetid her på 40 minutter før de setter nesa sørover igjen.

Dette er tull Norwegian, få heller sannheten fram. Dere har handlet over evne fra både Boeing og Airbus og nå begynner regningene å tikke inn. Begge milliardlånene dere hadde som forfalt før jul klarte dere å få utsatt via emisjoner, frisk egenkapital og salg av fly. Eurolånet (3 mrd.) ble utsatt til 2022 og deler av sikkerheten for dette lånet ble blant annet at dere kan miste slot tidene (avgangs og landingstidene) på London Gatwick som hadde en verdi på ca. 450 millioner kroner.

Norwegian er jo ikke lenger noe lavprisselskap sammenlignet med for eksempel EasyJet eller Wizzair. Begge nevnte selskaper går for øvrig med store overskudd. Norwegian mistet også nå avtalen med Forsvaret med en verdi på 1 milliard kroner som de har hatt siden 2008. Dette innebærer at de mister 350 000 passasjerer årlig og de vil ikke lenger ha særlig trafikkgrunnlag lenger på Bardufoss og Evenes.

SAS, som da overtok denne avtalen må da øke trafikken på nevnte flyplasser. Bergen og Tromsø vil selvfølgelig også bli berørt. I forhandlingene med Forsvaret sto Norwegian fast på at 90 % av avtalen skulle handle om pris men SAS dro i land avtalen. Greit nok at Norwegian har svært uheldig med levering av både B737 MAX og Dreamlinere B787. Førstnevnte grunnet flyforbud, det gjelder alle selskaper med denne flytypen og sistnevnte grunnet motortrøbbel fra Rolls-Royce.

Men hvor skal dere fly nå da Norwegian når til og med rutene til og fra Torp ifølge dere selv ikke er lønnsomme? Er det innenriksmarkedet i Argentina dere trenger flere fly til? Rutene der nede går jo svært godt og dere har fortsatt over 100 fly i bestilling. Sist uke «forsvant» fem fly ut av flyfabrikken til Airbus som skulle leveres til Norwegian.

Selskapet påstår at de er levert. Svaret er riktig men ikke til Norwegian men et leasingselskap i Kina. Alle oversjøiske ruter med B737 ble innstilt uten særlig forvarsel, Max flyene skulle jo etter hvert overta disse rutene som gikk med tap og grunnet flyforbudene med Max klarte selskapet å legge ned disse rutene og skyldte selvfølgelig på tekniske problemer.

Nå må Norwegian få i stand et rutenett passasjerene kan stole på snart. Mange her i Vestfold og nærliggende områder anskaffet seg ferieboliger i Spania fordi det var lettvint med Torp. Nå legges altså rutene ned og man må til Gardermoen. Menneskene som arbeider på Torp har gjort en fabelaktig innsats rundt alt som har med Norwegian å gjøre når det gjelder helhetsbilde. Norwegian svarer med å slutte å fly på Torp og skylder på at de skal gå fra vekst til lønnsomhet.

Returbilletter fra Las Palmas ut denne måneden koster ca. kr 5000. Det er blitt opprettet en egen Facebook side som ber Norwegian om å tenke seg om, gidder selskapet å titte innom den og kanskje gi en kommentar mon tro. I sommer kostet en t/r billett f eks til Orlando ca. kr 8 000,-. Icelandair kunne tilby samme reisen for kr 4 300,- via Island. Norwegian er ikke lenger noe lavprisselskap. De er blitt et dyrt uforutsigbart selskap uten partnere man ikke kan stole på lenger. Vel gikk dem inn på en avtale med Jet Blue i USA for noen dager siden men dette selskapet er en mygg å regne med i USA og har kun to flyplasser å fly ut fra.

Jeg har i alle år vært en stor tilhenger av Norwegian som selskap og hva de har klart å bygge opp. Fra oppstarten med et par fly og nå et av Europas største flyselskaper med nye drivstoffgjerrige maskiner, dyktig crew og egentlig et eventyr hele greia. Jeg føler og tror at nedleggelsen av Torp er utrolig dårlig gjennomtenkt og gjort litt i panikk.

Trofaste Vestfoldinger og andre som virkelig har støttet selskapet i alle disse årene føler seg snytt og dårlig behandlet. Ingen fikk muligheter for å uttale seg engang, til og med for ledelsen på Torp kom dette som lyn fra klar himmel. Dette er vel egentlig bare et første signal på at selskapet ønsker seg vekk fra Norge og de er på god vei nå som de også da mistet avtalen med Forsvaret. «Lavprisselskapet» Norwegian klarte da ikke å fly disse rutene billigere enn SAS som i utgangspunktet er et selskap for forretningsfolk.

Det var bra så lenge det varte, Norwegian og lykke til med innenriksflyginger i Argentina og London Gatwick som hovedbase. Tror veldig få mennesker vet hvem Erik Bye, Wenche Foss og Ivo Caprino er som halehelter på flyene dere opererer disse stedene er.

Det er lov å snu Norwegian, bruk fornuften og lytt til vi som bor her. Dere vil aldri finne en billigere landingsplass enn Torp i dette landet, ei heller så mange trofaste passasjerer og heller ikke den servicen og fasilitetene som befinner seg på Torp.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags